Dato: 20. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 36 / Dag 46
Pos (google):  64 52 21.3 / 11 15 50.2 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  33,4 km (i alt 1429,6 km)
Rotid: 5t30m (16.20 til 21.50)
Vejr: under roning 8/8 høje tynde 4/8 lave. Vindstille til 4 m/s skiftende retninger. 10-14 grader.
Bølger, havblik til 20 cm bølger, enkelt sted gamle dønninger 50 cm.

Jeg må indrømme at jeg fik sovet igennem, efter en aften med læsning og skrivning, kom jeg i seng kl. 21.30. Vågende første rigtig kl. 9. Det er uroligt sjældent jeg kan sove så længe. Stod op eller retter sagt jeg gik ud og tissede og tilbage i posen, spise morgenmad og læse til kl. 11. Så fedtede jeg med forskellige ting, kort, vejr, rydde op, osv. Så ud til jeg kunne kom af sted til aften, men så kommer der en dårlig dag til. Så kl. 13.30 kunne jeg gå en tur, jeg havde noget affald jeg gerne ville af med, samt har godt at komme lidt ud, så op i ”byen” igen, gik lidt ud af 3 forskellige veje for at se det. Leka er så markant anderledes end alle steder jeg har været ind til nu. Normalt er byerne centret omkring haven, ikke her det er godt inde på øen, så ligger alle husende langt fra hinanden, små landbrug. Det er ingen centrum der ligger to købmænd, ud i ingen ting, skolen ligger også ude på en mark. Her det virkelig landbrug de har levet af. Der er også ved at blive virkelig grønt alle steder nu. Jeg kommer helt til at savne Finmarkens rå natur. Men det her er flot på en anden måde.

Var vel tilbage efter en time, kunne se at vejret så ud til at lægge sig lidt før end forventer. Jeg havde regnet med at være på vandet mellem 17 og 18 men tog af sted kl. 16.20 fordi søen lage sig på ingen tid og straks var der små både ude og fiske, det betyder normalt udlændinge der fisker samt ok vejr.

Herligt at være tilbage i kajakken, selv om jeg kun har været her i 32 timer, føles det længer siden jeg har roet, føler mig helt hjemme igen. Blæser lidt en 4 m/s fra syd, næsten havblink, så det går der ud af. Efter to timer får jeg medstrøm , kommer lidt gammel sø ind over 3 km, dejligt at mærke de gamle dønninger igen, det er meget længe siden, efter som jeg har haft en masse små øer til at dæmme op.

Kom over til en ny række af små øer, så der var noget at se på og hastighed var mellem 6 og 8 km/t herligt, utroligt hvad hastighed kan gøre ved mit humør. Mange fugle i dag, måger, skav, traner, edderfugle og lidt af de andre. Så 7 havørne oven i købet 3 på et sted, det har jeg ikke set før. Mens jeg nød det hele sagde det ”pust” det var lige så jeg lettet i sædet, lige bag mig 5-10 meter boblede vandet noget, jeg nøde overhovedet ikke at se hvad det var uden det virkede stort og højt. Frem med video kamera, men så ikke skyggen af noget igen. Øv, følelse faktisk ubehageligt ikke at vide hvad det var, ikke som den anden dag med Spækhuggerne som var herligt. Vejret var så flot, godt nok skygget med sol var der oppe bag de tynde skyer, men der var helt stille det meste af tiden ingen vind og havblik, så fantastik, fik lyst til at ro videre hele natten. Men det kan jeg ikke, jeg har min nye iPhone liggende her (forhåbentlig), jeg skal også have lidt brændstof. Samt i morgen skal det blæse omkring de 10 m/s. Jeg nærmede mig Rørvik kom to skibe en stor fiskekutter og en lille, jeg var på vej skråt over sejlrende og nærmede mig land, de kom nærmere, overvejede om jeg skulle lige og vente eller holde på og se om de ville holde bag om mig. Jeg holdt på, de holdt bare på, så vi gik helt tæt på hinanden. Jeg havde hele tiden godt øje med dem, hils lige på mig over højtaleren da de gik forbi, og jeg roede i mellem de to skibe.

Der var styr på det, men meget sjovt at se om de viger som de skal, det gør de aldrig, bare så man ved det.

Pludselig var campingpladsen jeg havde talt med tidligere, uden vi forstod hinanden særlig godt. Kl. 21.50 gik jeg i land og gik rundt og kikkede mens jeg ringede hjem. Her var pænt, en ældre campingplads, så ud til ejeren sov. Så gik rundt og kikkede, bad lukker kl. 23 så bliver i morgen, slog telt op så tæt på vandet som muligt. Så gik rutinerne i gang. Nu kl. over midnat, så skal snart sove og til byen i morgen. Så håber jeg på lidt godt vejr igen, men ser noget blandet ud den næste tid.

Land rutiner

Når dagen er ved at være over, begynder jeg at se efter en lejrplads og det er ikke ret længe før, finder altid en plads inden for 10 min, det ikke noget jeg bruger ret lang tid på. Ofte kikker jeg på min telefon om der er telefon dækning. Jeg roer stille og roligt i land, hvis der er dønninger ligger jeg og se efter sten, osv. Når jeg har tjekket der ikke sker noget ubehageligt roer jeg i land, står ud af kajakken, klikke livline af og tager min fender, så kan jeg rolle min kajak væk fra bølgerne. Så pakker jeg alt grej ud af min kajak i mine to store bæretasker fra Haglöfs. Ofte går jeg op med en taske og lidt løse poser, og finder lejrplads, så tæt på vandet som overhovedet muligt, er der bare lidt  jævnt, så henter jeg resten, kajakken bære jeg også altid helt op til teltet, ofte tøjre jeg den til teltet. Har hørt mange historier om folk der kommer ud af telt og vandet har taget en kajak fordi man er lidt for dovn med at bære dem op. Det er altid hårdt arbejde når kroppen er godt brugt, så slår jeg teltet op og sætter taskerne ind og for deller alting på deres faste plads. Så får jeg ofte tisset af kikker på vandet, strøm, osv. en sidste gang inden jeg går i teltet, ca. 30 min efter jeg satte mine ben på land. Men det samme tænder jeg min land telefon, ringer hjem og siger jeg er i land og tjekker mail, mens jeg skifter til tørt tøj. Alt efter temperaturen starter jeg en af min brænder med det samme, eller efter jeg har fået skiftet tøj.

Jeg hænger mit ro tøj op i tørrenettet fordelt så det kan tørre bedst muligt. Så skal der varmes vand til aftensmad som jeg spiser så hurtigt som muligt, mens jeg får drukket en del. I mens jeg venter på maden og spiser, får jeg noteret min position, distance og lidt i min dagbog. Så bliver computeren startet op og jeg skriver dagbog, ser mails, osv. Mens der drikkes og spise ofte vingummier og andet godt. Hvis der tid til det prøver jeg at få læst lidt bag efter. Ofte sætter jeg et podcasts på bag efter, et eller andet tv. Mens jeg smøremadpakke, laver saft, gør morgenmad klar og så det senge tid. Tager alt sammen mellem 3-4 timer. Så skal der soves.

P.S. Det er faktisk utroligt så meget mere mørkt det bliver om aften, her ned syd på. Pandelampe på i teltet igen.