Tine: Halvdelen af ekspeditionsholdet kom glad fra shopping med to bananer (en til os hver), til eftermiddagssnack. Den anden halvdel kom storsmilende tilbage fra shopping med en dobbelt cheeseburger i hånden til sig selv!
Og burger stod den også på i aftes, da vi var inviteret til middag i Fish & Game lejren (stedet de tæller fisk i floden, som hører under staten, vi skrev om i går). To af fyrerne stod for madlavning, og der blev sejlet ind til byen Pilot Station nogle km derfra for at handle til den særlige aften med gæster.
Der pt. 6 fastboende i campen og dertil to lokale fra Pilot Station, der møder ind i dagtimerne. Så vi var 10 til middag med os fire gæster, kanoen med Oli og Adam og os, se billede.
Det blev en super hyggelig aften, hvor vi fik flere gode fiske- og også Alaska historier, og også en masse fiske nørderi. Jeg var lidt imponeret over en lille bitte flad fiskeknogle på ca. 8×3 millimeter, vi fik fremvist, der stammer fra fiskens øre. På denne knogle kan man finde alle informationer om alder på fisken, finde frem til i præcis hvilken flod eller elv langs Yukon floden at fisken stammer fra, og hvilke saltvande den har været i, og om den har været i fersk- eller saltvandet sommer eller vinter. Vi fik forklaret at fisken har årringe lidt ligesom træer.
Mere end 4 millioner fisk har passeret campen denne sommer, og har haft svømmeture på op til 3.300 km, hvis de er svømmet helt op til vores startsted. 4 mio er dog desværre ikke et stort tal, men ok i forhold til de seneste år. Og det er bestemt ikke den eftertragtede laks, der er i overtal i denne optælling.
To af de andre biologer havde arbejdet med inspektion og forskning på skibe med krebsefiskeri i Beringshavet, vi også fik historier fra.
I forlængelse af mit skriv om Yukon flodens lidt mere fattige side for et par dage siden, fortalte de i campen, at Yukon territoriet her i Alaska, var Alaskas fattigste område, og muligvis også USAs fattigste område.
I campen havde de også haft besøg af nogle af børnene fra byen, man kan gå ad en sti hen over bjerget. Og der var også relativt små børn i mellem. De beskrev det som hjerteskærende, når de var nød til at sige til et barn, at han/hun ikke kunne være dér om natten, men at de var nød til at gå tilbage til byen, når et barn ikke havde lyst til at gå hjem, fordi mor og/eller fra var fulde. Alkohol er der, selvom der er en alkohol politik i byen, se Eriks skriv længere nede.
Jeg sov fantastisk i det lille “hyttetelt” (træskelet med kanvas over), ingen dyr der gumlede eller summede ude foran, ingen stank af gåselort, kadaver, døde fisk og ingen tanker på spetakulærer dyrebesøg i lejren. Jeg sov bare, skønt.
Vi stod tidlig op som vanligt. To af folkene sad allerede og talte fisk fra sonaren. Første tælling starter kl 05.30, så der var en mand på den anden side af floden og to på camp kontoret.
Jeg var blevet opfordret til at tage lidt salat/kål i den lille køkkenhave, som lækkert tilføjelse til den frysetørrede mad da de havde rigelige mængder, og skulle hjem om et par uger.
Vi fik sagt tak, og padlede af sted i den kølige, stille og smukkeste morgenstund, vi nyder virkelig de fine morgener, se billede. Vi havde et kort stop for at kigge lidt i Pilot Station.
De blev en dag, hvor vi havde mulighed for at komme ind i længere stræk af sluser (mindre løb af Yukon, der ligger bag en eller flere øer). Rigtig fint, og en enkelt elg så vi på afstand, og nogle rovfugle).
Dagens mål var endnu et lille bysamfund, der lå 5 km oppe ad en støtte biflod, Andreafsky. Der var slet ingen tvivl om, hvornår vi gik fra Yukon vand ind i Andreafsky flodvand, farven skiftede fra askegrå/beige og sigt på 1 cm til blå-sort normal vandfarve med en sigt på 1-4 meter. Ret underligt efter et par måneder på en ensfarvet overflade uden dybde.
Vi var på en lille d-tour ind i en bugt, hvor gamle dampskibe og en stor flodpram var efterladt, nogle af dem tilbage i guldgraver tiden, og var sidenhen sunket. Et par af kedlerne var ovenvande, og vi kunne skimte lidt af de gamle skibskonstruktioner under vandet, se billede.
Vi padlede de ca. 500 m tilden anden side af floden og lagde til ved breden i St. Mary. Vi gik hver en lille tur på skift, primært for at proviantere i det største supermarked, vi har set her langs floden i Alaska, på størrelse med en mellemstor Netto. Fint og meget bredt sortiment, blandt andet havde de en ATV’er til salg til $9.000. Billigt er det bestemt ikke, det er stadig meget høje priser, da alt kommer hertil med fly. Jeg betalte kr. 18 for to bananer og kr. 19 for en enkelt toiletrulle (men bedre end 6 ruller toiletpapir for kr. 69, når jeg kun skal bruge en). Ja, jeg var til banan og Erik til en burger.
Videre og tilbage mod Yukon floden, og vi hoppede i land i t-krydset, hvor Andreafsky floden mødte Yukon, hvor vi fandt et lille stykke græsagtigt og tørt område for foden af lidt lavere bjerge.
Her er godt nok travlhed, og i dag må jeg give Erik ret i, at her er masser af både, så der passerer nogle stykker i timen. Her er 4 bysamfund inden for en radius af 25 km, og der er åbent for fiskeri lige nu. I dag føler vi os ikke så alene ude i vildmarken.
I går passerede vi de 3.000 padlede kilometer her på Yukon. Jeg synes, det er ret vildt, og der er lige så mange kilometers indtryk og oplevelser. For 75 dage siden virkede dette projekt meget uoverskueligt for mig, og nu sidder vi her og har tilbagelagt mere end 90% af den planlagt strækning. Vi har stadig et par hundrede km at padle, og det er på en strækning, hvor vi er lidt mere sårbare i forhold til dårligt vejr. Vi krydser fingre for at vinden forbliver på et minimum de næste 5-6 dage.

Pilot Station

En lille by ved Yukon River, med ca. 550 indbyggere og 100 huse, med hele 97% eskimoer. De kaldte byen ”Ankachak”. Byen ligger i et mindre dalsænkning mellem to klipper, så byen er rimeligt beskyttet.
Første gang navnet Pilot Station var brugt var i 1916, da R.H. Sargent, fra ”the U.S. Geological Survey” skrev i en rapport at kaptajnerne på dampskibede brugt byen som et navigations punkt. Da de kalder kaptajnerne for ”pilot”, blev det hurtigt til Pilot Station og eskimoernes navn forsvandt.

I den her tid er de dog ved at bygge en ny generatorstation og fuelanlæg langt oppe bag ved, da det nuværende anlæg nede ved vandet, ofte bliver oversvømmet i foråret, når isen bryder og vand presset op. I samme forbindelse udbygger man lufthavnen.

Pilot Station har alkohol forbund, så det er forbudt at importere og sælger alkohol i byen. Det afholder dem ikke i at brygge selv, har vi hørt.
Erik

Kilde link
• en.wikipedia.org/wiki/Pilot_Station,_Alaska

St. Mary’s

St Mary's, Alaska

St. Mary’s er en by med godt 600 indbygger, hvor 87% er eskimoer. Byen ligger lidt mere spredt med veje ind i terrænet og de 5 km ud til Pitkas Point (et andet lille bysamfund, vi forventer at passere i morgen) og en anden vej ud til Mountain Village 30 km ned ad floden. De har også et stort supermarked, som ikke er set lige siden Dawson. Byen ligger ikke ud til Yukon River med 5 km oppe ad Andreafsky River.
Byen har også den største landingsbane i området og er derfor en benyttet bane til forsyningerne til hele området. Byen har også en rigtig havn med kaj, der kan tag store skibe, som den enste i området.

Floden Andreafsky ved St. Mary’s er opkaldt efter en mand med samme navn. Det var Andreafsky der anlagde St. Mary’s i 1899 for ”the Northern Commercial Company”. Byen skulle fungere som depot og vinterhavn for firmaets dampskibe, da der over for byen er en stille bugt, hvor skibene lå godt beskyttet.
St. Mary’s blev opkaldt efter et familiemedlem af Andreafsky.

Da der også opstod en handelsstation rykkede eskimoerne ind og senere fulgt både den russiske ortodokse kirke og den katolsk kirke med mission og skoler. Men byen var delt i to, da Andreafsky familie holdt sig for sig selv, handelsstation og missioner for sig selv, i bugten ved siden af. Det kan man også se i dag, da byen ligger i to små bugte, når man kommer op ad floden.

I 1949 kom der en stor bygning og andet materiale ned med skib fra Galena Air Base, som var til overs, så de kunne bygge en nye stor skole.
Først i 1980 blev begge samfund til en by, under navnet St. Mary’s.
I dag er en af de primære indtægts kilder fiskeri, der er 65 der har erhvervs fisktilladelse og kan fange til videre salg. Ellers må folk kun fange til eget brug. Mange supplerer med jagt og fangst efter pels om vinteren.
Erik
Kilde link
• en.wikipedia.org/wiki/St._Mary%27s,_Alaska
•

Dag/lejr: 73/63
Km/km ialt: 41,8/3061,7 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 9 meter
Vejr: 8-21 grader. En klar og flot dag. Næsten ingen skyer, med der til lave temperatur om morgenen. Svag til let vind. Hen på eftermiddagen flere skyer ind over og et enkelt regnskyld.
Pos: Se under ”GPS-kort”, for at følge vores rute.

Samarbejdspartner, Yukon River

Indlægget er opdateret: 8. januar 2022

Bog Yukon River, bog af Erik B. Jørgensen og Tine Henriksen