For tiden handler det meget om vind. I løbet af aftenen og natten blev vi beriget med masser af slidt/jordstøv på alle vores ting. Samt vores tanker gik på hvornår mon vinden lagde sig? Det blev ikke til aften. Det blev heller ikke rigtig i løbet af natten. Tidligt i morges blev vinden lidt mere stødene og lagde sig lidt. Da jeg var ude og se da vi stod, var der en frisk vind, men bedre end i går.

Vi fik pakket sammen, men da vi tog afsted gik vinden hele tiden fra frisk til hård og tibage igen. Vinden skiftede også retning hele tiden. Vi kan padle i læ på en syd side af en ø, og den næste ø er der så vind på sydsiden. Det gav en del småbølger, men vi kunne undgå de værste.

Vi begyndte at tage ned af nogle af de mindre kanaler. Det blev helt hyggeligt, fordi vi kom mere i læ, vandet var mere stille og vi kunne kikke lidt på naturen. Dog mistede vi noget hastighed og padlede 5-8 km/t, da der ikke var så meget strøm.

Vi arbejdede os forsat fremad med nogle delstrækninger, der krævede lidt knoklen i vind og bølger. På et tidspunkt tog jeg nord om en ø, da det var noget kortere på GPS’en og kortet. Men snydt, der var kommet en masse små sand og sten øer, og her var masser af vind og bølger. Så gik der lige 1,5 time med at bande over den beslutning. For lige at spotte mig mere, så kunne vi se op på og tilbage på den fineste kanal, da vi passerede det sydlige løb om øen.

Efter små 6 timer var vi ved at have fået nok af vind igen og fandt en lejrplads rimeligt i læ og uden løst slidt/jord.

I dag var jeg heldig at se en bæver, der sad og ordnede pels på kanten af breden. Den faldt virkelig godt ind i landskabet, og jeg så den først 10 meter før. Bæveren havde ikke hørt os, så den blev overrakte, og jeg blev overrasket. Plask sagde det før jeg kunne sige noget til Tine eller tage billede. Ellers har der været en del ænder i dag, det er længe siden vi har set dem.

Vi har set nogle enkelte både, bl.a. 3 mærkelige små både, det var en lille gummibåd, men en vandscooters sæde i midten og påhængsmotor. Foran var der en stor tromle med benzin. Ellers havde de godt med fiskestænger og net. Helt klart 3 lystfiskere med hver deres lille båd. Vi vinkede lige til to af dem, de stod et stykke oppe på land.

Nu er vi igen i teltet, jeg behøver næsten ikke at sige det. Men det blæser godt, især når de større skyer trækker forbi.

Yukon River og silt

Tine: Vi er som bekendt padlet ind i Alaska, hvor Yukon floden har cirka 60% af sine 3185 km. Yukon er i Alaska omkranset af bjergkæderne Brookes Range mod Nord/Nordvest, hvor Erik vandrede i 2014, og Alaska Range mod Sydvest, og er klassificeret som subarktisk klima med ekstremt kolde vintre, relativt varme somre, en lav mængde af nedbør og relativ meget vind. En vind der kan give flere meter høje og meget ubehagelige bølger på floden, specielt på den sidste del af floden – og det kan komme med meget kort varsel.

I følge de lokale, er det altså ikke normalt at have så kraftig vind så mange dage i træk, som vi har haft de seneste dage.

Vi har flere gange nævnt, at Yukon nu er en stor omgang uigennemsigtig silt- og mudder vand, og at vi ikke kan tage vand fra floden, og at den ikke ligefrem indbyder til den daglige dukkert.

Du har muligvis tænkt, hvor slemt kan det være? Det er ikke så slemt, at vi ikke slet ikke kan bruge vandet, men vandrensning vil være et projekt, vi vil gøre alt for at undgå, og det vil være hårdt og unødigt slid på vores vandrensningsudstyr.

Vi har fundet lidt tal frem og gjort os vores erfaringer på vandet i Yukon floden.

Der er under 1 cm sigtbarhed. Det betyder, at vi kan ikke se, når det er lavvande, om der er sten når vi lægger til land, eller se grene/træer der måtte sidde fast under vandoverfladen. Vi har efterhånden vænnet os til det.

I en liter flodvand kan der være op til 865 gram silt, så der er ikke noget at sige til, at vores kajak og tasker på toppen ligner noget, der har stået på en byggeplads og samlet støv. Silten er mere finkornet end vores hvide fine sandstrand i Danmark. Silten minder mere om betonstøv, når du har slebet vægge ned.

Ved Eagle by, som vi passerede efter grænsen til Alaska, er Yukon floden ca. 2-300 meter bred. Her vurderer man, at der om sommeren flyder 200 tons silt forbi…i minuttet! Der er altså masse af “byggematerialer” i vandet til etablering af nye sandbanker og øer.
Tine

Kilde link:
• da.wikipedia.org/wiki/Yukonfloden
• en.wikipedia.org/wiki/Yukon_River
• www.nps.gov/yuch/planyourvisit/weather.htm
• Dawson City to Circle af Mike Rourke

Dag/lejr: 43/36
Km/km ialt: 44,9/1638,2 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 123 meter
Vejr: 16-23 grader. En del skyer i mellem højde. Frisk til hård vind fra skiftende retninger.
Pos: Se under ”GPS-kort”, for at følge vores rute.