Dato: 26. sep. 2011
Lejr / dag: Slut 137  / Dag 175
Finland Lejr 27 / Dag 31
Pos (google):  60 34 4.3 / 27 42 54.7 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 11,2 km (i alt 6220,3 km)
Distance roet i Finland: 1237,3 km (i alt)
Rotid: 2t25m (10.25 til 12.50) (Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 6/8 lave til 2/8 mellem og flot sol. 1-3 m/s skiftede retninger. 4-13 grader.
Bølger, havblik

Blev en stille aften, var en masse på computer, så lidt podcasts og snakkede i telefon. Tog mig en ordentlig lur fra 22.10 til 07.50. Var en kølig nat ned til 4 grader. Men jeg var dejlig varm i min sovepose. Formiddagen gik med at være lidt på computer, spise lidt og pakke stille og roligt sammen, har ikke haft en så stille morgen på hele turen. Klokken 10.25 roede jeg fra campingpladsen, i helt stille vejr. Kort efter kom solen og fik mere og mere magt og skyerne forsvandt og det blev en flot dag. Jeg hyggede mig, blev til lidt telefon samtaler, med div. medier og afhentnings holdet. Jeg havde ikke travlt da jeg havde lovet at være ved mål ca. klokken 13.

Jeg hyggede mig, så lidt på Rusland, har faktisk set enkelt Russiske både de sidste dage. Så på efterårsfarverne i skoven, som virkelig har ændret farver her den sidste tid. Så en flok gæs på omkring 1000 dyr, de kom flyvende lammende helt vildt. Tiden gik hurtigt og jeg kunne ro op af floden til Virojoki, her lå en skihopbakke stikkende op af skoven, må virkelige kræve mod at kaste sig ned af. Pludselig så jeg to Danske flag ved en bro over til en lille ø og kort efter var der en lille rampe der var plasteret til i Danske flag, her ventede Leif og Niels til en helt store velkomst. Vel i land, var der kranse kage og cola i champagne glas, da de viste at jeg ikke drikker alkohol. Så vi stod og hyggede lidt, samt Johan interview mig over telefonen til en avis, Finska Notisbyrån. Først 20 min efter kom pressen. Så jeg var lige på vandet igen, fik en hyggelig snak med Heidi og de 3 erhvervspraktikanter fra Kymen Sanomat. Så var det tid til at pakke sammen, en mærkelig føles, at tag ting ud af kajakken og af kajakken for ikke at ro mere på den her tur, som at nedbryde sit hus. Fik ”civilt” tøj på igen, vi fik kajakken i transportpose og på taget og kørte mod Helsinki 14.30, på vejen gik snakken og der væltede sms ind med lykønskninger. Vi holdt ind på en stor tankstation og fik lidt at spise, var godt sulten. Her var jeg en tur i P1 Fyn eftermiddag til en snak om turen. Nu håber jeg at jeg kan få fulgt godt op på pressen når jeg kommer hjem. Er god interesse heldigvis, men kan altid komme breder ud.

Vi hyggede os videre på turen. Vi havde ikke helt styr på hjem turen, da ingen viste om jeg ville holde tidsplanen. Så da vi kom tl Helsinki var færgen sejlet, så vi kørt videre mod Turku, for at tag færgen der, håber der er plads. Håber på at kan være i Stockholm i morgen til jurymøde med Jim Danielsen for det Blå bånd, den Svenske kyst. Herligt det kan lade sig gøre på hjemturen.

Ellers sidder jeg her med en speciel føles, turen er slut, målet er nået. Jeg er stolt og glad over jeg nåede mit mål og jeg er på vej hjem. Men det er også så tomt, som jeg skrev om i går.

Det eneste der piner mig, er når tidsplanen holder, hvorfor min km plan ikke holder, er  ”kun” nået 6220 km (mangler at regne alt igennem igen). Så der mangler ca. 1000 km det er meget, det er alt det som jeg regnede med jeg ville ro ekstra ud fra mine opmålinger, men det har jeg ikke. Jeg har roet meget mere direkte end jeg forventede, især i Nordnorge.

Nu vil vi hygge os hjemad, jeg vil tillade mig at være lidt selvfed over min tur. Og tænke over jeg er i mål.

Til Lars i Honningväg du sige til din søn Patrick at jeg er i mål. Kan huske at jeg spillede spil med Patrick i midten af April og han spurgt om jeg kom og besøgt ham til sommer, men jeg måtte forklare ham at jeg forsat roede. Tror ikke helt han forstod jeg skulle ro så længe, men nu er jeg i mål, Patrick og skal ikke ro mere de næste dage.

Kommer dagbog de næste dag også, skal lige helt hjem.