Dag 19
Lejr 15
12 km fra 0940-1020 og 1230 til 1510
Blev en god nat ikke så varmt. Men vågnede til en del vind. Skulle ellers ikke blæse. Op 0750 mad, osv. Blæste 7 m/s skulle kun bære 4 m/s. Jeg skulle og lave rottehaler på Karen idag, det var vigtigt sagde hun. Men fik pakket og kunne ro mod Nellim by kl 0940. Vinden var rigtig irriterende fordi jeg havde svært ved at holde kursus i det åbne. Men her var der også vind stød på 10 m/s fra syd. Hjalp da jeg kom mere i læ. Så vi ankom til Nellim kl 1020. Lagge os ved en række både. Jeg skiftede fra tørbukser til bukser og støvler. Samt Karen fik regnbukserne af. Vi gik op af en grus vej forbi noget af “havne”. Fandt en affalds container så vi kunne komme af med vores affald. Intet menneske at se. Vi drejede til venstre hen mod det sted butikken lå på mit kort. Så den kort efter den så lukket ud og ganske rigtigt den var ikke bare lukket med nedlagt så der ud til også tanke samme sted. Håbede på at der var en anden fordi der var også tank på mit kort. Vi gik den anden vej. Kom forbi et søndags lukket hotel. Gik videre til den næste havn her er intet. Igen mennesker, opslag eller noget. Gik op til et sted hvor der stod båd safari for at spørge. Kunne se nogle personer i en hytte. Var 2 meter fra den men de ville åbenbart ikke komme ud? Gik igen. Længere nede mødte jeg en mand med en hun. Kunne ikke engelsk men vi fik os talt frem til der ikke er nogle butik mere øv. Gik tilbage til Kanoen og spiste. Jeg var sur og arvelig fordi jeg havde lovet Karen at vi kunne købe lidt ekstra lækkert og jeg ville give hende en is. Så surt kort og internet ikke er opdateret. Fik pakket igen. Så skred vi. Vinden havde lagt sig noget. Karen tog det pænt, heldigvis. Vi begyndte vires rejse nord på mod mere øde egne. Vi så 3 rener på vores vej. Samt et par meget nærgående måger. Så vi padlede lige hen til den sten de sad på før og ganske rigtigt der var en sød lille måge unge. Vi skyldte os videre. Så ellers lidt Toppet skalleslugere samt dvs ænder. Samt mange både med to personer og en hund i stævne. Er åbenbart tid at tage hjem fra hytterne. Mødte også flere gange en militær både med to personer ligner noget grænsepatrulje. Vinden var heldigvis faldet til vindstille i læ og op til 6 m/s så det gik fint fremad og Karen var i godt humør og padlede løs. På ær da hun opdagede en mikro skrame på sin lille finger. Det sveg og var noget l… Et stykke tid. Da jeg lovede at sætte plaster på i aften kom humøret tilbage. Vi to et godt stærk før første pause. Videre igen, vildt flot her. Karen sagde hun skulle tisse og ikke kunne holde sig. Så piskede til land. Karen er der myg her? Måske sagde jeg. Jeg skal ikke tisse. Jeg tog hende op og sagde hun skulle men nægtede. I det samme så jeg Dino løb væk. NEJ så var jeg sur. Ud med Karen og padle ud for at få Dino tilbage han løb en 100 meter ned langs kysten. Kunne se ham hele tiden. Karen og mig lige en snak om hun ALDRIG igen skulle snyde mig med sige hun skulle tisse. 5 min efter fik jeg Dino til at komme ud til vandet og en røvfuld før vi padlede videre. Karen var et dysmønster den næste halve time. Tog det sidste stærk. De sidste 10 min var Karen meget stille da vi kom frem lå hun og sov for første gang med hænderne stukket ind under vesten. Vi gik i land efter 12 km kl 1510. Tømte kanoen helt i dag og slog telt og næste om. Blev super arvelig igen. Havde glemt en af Karen’s helt nye sandaler da jeg pakkede om i Nellim. Karen dybt ulykkelig, indtil vi blev enig om at Kirsten tog et nyt par med. Jeg skulle ikke tilbage. Dybt pinligt, fordi hverdag lære jeg Karen vi går lejrpladser igennem for god te sager og fortælle hvor vigtigt det er. Så glemte beg det selv ved oppakningen. Nellim hader os åbenbart.
Så pakkede jeg alt mad ud. Vi har nok mad, men havde regnet med at købe noget mere leverposteg, kiks og andre ting Karen elsker. Fik delt de ekstra gotter vi har ud på resten af tiden fik lavet tre bunker så der er lige meget til alle tre perioder. Fik fortalt Karen at nu var der ikke ekstra kiks andet end dem hun kender. Det virker som om hun forstod. Vi legede, gik kort tur, fiskede kort, bål og i telt. Til mad jeg aftensmad, Karen Havregryn, heldigvis havde jeg putte proteinpulver i hjemme fra. Så hun får hvad hun skal have.
Vi lege lidt og lave dagens tegning. Før det var putte tid.
En mærkelig dag men over ordnet fin. Fra nu af går det mod nord og vi bliver letter for hverdag der går. Har stadig mange gotter, juice, sodavand, kage, osv. Så ingen nød. Hader bare at love Karen noget jeg ikke kan holde.