Dato: 29. jan. Fredag
Pos (google) N 55.97134 E 11.37061
Distance roet: 42,41 km
Rotid:  7 timer og 50 min
Vejr: – 3 til +1 grad. Skyer Skyfrit til 8/8 lav. Vind ind til kl. 12, vindstille til 2 m/s fra øst. Herefter 4 til 8 m/s fra øst. Bølger ingen havblik, efter kl. 12, 0,5 meter bølger.

Så fik jeg Sjælland under fødderne, dejligt. Man kan sige jeg fik et ordentligt farvel fra Jylland, da jeg forlod, Claus. Mit ophold på Hjelm var også dejligt, fin lille ø.

Jeg stod op kl. 04.45, gjorder klar, var godt nok mørkt, så trak den lidt. Kl. 7 var jeg klar til at sejle. Jeg havde talt men min kontakt på Færgen, vejret så godt ud, samt de ville holde skibstrafiken orienteret om jeg var der, dejligt. Fik ringet til SOK, samt Politiet i Østjylland og Midt / Vest Sjælland, det var SOK ønske.

Synes det var pænt mørkt, men der var ikke en bølge på vandet, pandelygten lyste på min kompas, jeg holdt kursen den første time, da jeg kikke min GPS kunne jeg se, at jeg drev meget mod syd, så måtte holde 15 til 20 grader mere mod Nord, for afdriften.

Da solen stod op, var det så flot, sad og tog billeder, fik en chok da hurtig færgen passerede mig, synes godt nok den var tæt, men gav igen bølger af betydning, nok syns bedrag.

Gik fint med at ro, men hvem kan også brokke sig, når der er havblik, solopgang, fugle der trækker og kajak glider.

Kom til Yderflak fyr på 3 timer, her holdt jeg en pause lidt væk fra fyret, fik tisset og ringet til færgen, de havde set jeg drev lidt i starten, samt havde orienteret et skib, der passerede nord for mig. De vil meddele alle skibe jeg gik ind i sejlrende.

Jeg sejlede videre, der var ikke et skib i sigten nogle steder, dejligt. Var godt roede og i et fantastik humør, så en masse edderfugle, sortænder og en masse ænder jeg ikke ved hvad var. Samt en sæl, dejligt at se igen. Da jeg var godt der over af, kom en 6 skibe, men jeg var langt ud af sejlrende.

Kunne se en front komme mod mig, en massiv mur af mørke skyer, da den kom over mig, tog vinden til, her manglede jeg 8 km til Sj. Odde. Bølgerne tog til, var ca. en halv meter, stadig fint at ro i. Fulgte revet mod Sj. Odde, så jeg lå lidt i læg for bølgerne. De sidste 4 km tog en krig, sådan føles det, jeg frøs mine finger, men ville ikke skifte handsker, ville bare i land.

Kom ind ved Gribben, her ligger en flådestation. Så jeg måtte et stykke ned, før jeg kunne komme i land. Ligge ved flådestation, stod to mænd og vinkede. Så jeg sejlede i land, her var Knud og hans kammerat. Der blev taget billeder og hils pænt. Jeg fik varmen i fingerne, samt ringet til SOK og færgen, og sagt jeg var i land og mange tak for hjælpen. Her efter stod den på, røverhistorie, fastelavn boller, flødeboller og varme kakao i bilen.

Efter 50 min sagde jeg tak, samt fik mine urinposer (tak for dem, så må vi se hvordan de er). Tilbage i havet igen (kan se min GPS tracker var gået ud), jeg roede 7 km mere til Havnebyen. Undervejs var der en fotograf og tag billeder. I Havneby, hente Susanne mig, hun har bidraget med ismeldinger og nu lægger hun hus og forplejning til rådighed for mig.

Jeg blev hentet øst for haven, her hente Susanne mig, vi kørte hjem med det hele, her var der the, kage, bad og hygge.

Så jeg kan kun være glad, for dages resultat, dejligt at være på Sjælland, et nyt kapitel er begyndt, og sikke en velkomst her til øen.

Super glad for mit kryds i dag, en stor oplevelse, godt det ikke var i går, her var der 9 m/s midt på. En kæmpe hjælp fra min Skipper, som holdt Skibstrafikken orienteret, rat at vide.

Jeg skylder, til ham.

Nu det tid til hygge og kajak snak.