Dag 25
Lejr 19
12,5 km 0910 – 1410 samt lidt overbæring
Blev en god nat, hvor vinden ruskede mere og mere i teltet.
Karen vækkede mig kl 0730. Var hurtigt i gang. Ud tisse. Selv om det næste en 6-8 m/s fra syd, var bølgerne ikke ret store og jeg kunne hold mig i læ af øer og land. Så vi spiste og pakkede. Karen var lidt umulig ville ikke afsted. Ikke have tøj på. Lod hende ligge og troede med at tag teltet ned. Hjalp først dig jeg legede hun var en trold og jeg var bange for hende. Så fik jeg hende i tøj og ud. Så var hun mega glad. Vildt underligt. Kl 0910 padlede vi ud i blæsevejret. Gik super de 3 km mod Nord. Hvor vi drejede mod Nordøst. Holdt en pause efter 50 min da råbe hovedet ikke kunne hold kæft oppe foran. Vinden tog meget af og det var faktisk ok vejr. Vi San og hyggede. Vi kom godt der ind af. Pludselig kom vi til en fos, noget før end forventet. Vi kikkede på den der lå en del både her, så tydeligt de lokale gik forbi den. Jeg valgte a ville trække kanoen op i et reb. Jeg satte Karen og Dino af. Det første stykke var svært da strømmen var meget kraftig. Men jeg kom forbi, men så blev elven en 70 meter bred og lav. Så var mege i tvivl om jeg skulle bære eller trække. Karen havde fået den ene fod i vandet og ville ikke gå ved siden så hun røg op i kanoen og jeg forsatte med at trække, hive og skubbe. Det var mega hårdt men jeg kon godt fremad. Så helt sikkert det vær i forhold til at bære. Jeg var lykkelig for mine tørbunser fra Konatat. De virker bare var en da helt nede og side ingen vand i overhovedet. Efter 2 timer havde jeg klaret de 800 meter og en 10-15 højde meter. Var på en måde overrasket at det gik så godt. Vi holdt. Mad pause kort efter i tiltagende regn. Her fra væltet regnen ned i store tunge dråber. Den næste time var videre i en smal aflang sø. Karen pjattede først de sidste 10 min ville hun ikke mere. Forenden af søen kunne jeg se ikke en fod men et kæmpe vandfald med et fald på 16 meter ned igennem skov og med virkelig meget vand. Her var ingen tvivl om der skulle bæres. Så kl 1410 gik vi land. Ved et skilt der stod “Towing parh” Vi var begge våde. Så vi ville slå lejr men var ikke nogen gode plads. Men der var der en 75 meter oppe. Så da vi alligvel skal denne vej, slæbte vi alt op. Underligt nok live Karen helt op i hjalp med at slæbe gik med sin egen Fjallraven rygsæk, osv. Jeg slog telt ved første læs, hvis Karen skulle blive kold. Men hun var med til alle 4 læs. Da alt var på plads gik vi en kort tur og opdagede af allerede efter 100 meter mere var overbæring slut. Ikke 800 meter som på kortet. Ser ud til vi kan padle videre i noget mose. Herligt så Karen og jeg gik videre med Kano og ekstra mad. Så er der ikke ret meget i morgen. Herefter skiftede jeg bukser da regne var hørt op. Karen ville gerne gå en tur så gik 35 min ind i skoven alle med Karen på skuldrene. Vel tilbage kunne dages tørn godt mærkes. Der kom en del myg nu i tørre vejret så vi gik i teltet og fik styr på alt. Regn kom kraftig igen. Vi rydde begge op, fik alt det våde og fugtige tøj hængt op. Så blev vi vasket med fugtservietter fordi Karen havde pruttet lidt rigeligt i underbukserne. Karen var sulten så igang med brændere i forteltet, regner for meget til jeg gad bål. Karen spiste både Havregryn og kartoffelmos. Ved ikke hvad der sker med hende. Så spillede vi lidt spil og hyggede. Valgt det var overraskelse tid. Fik juice, sodavand og kage. Desværre kan Karen ikke lide kagen så fik noget chokolade.
Fed dag i dag. Elsker de her kontraster fra vind i bølger, til pænt vejr til massiv regn. Hyg padling til slæb i træk. Samt overbæring. Føler virkelig vi er på ind i Vildmarken igen. Selv om der er hytter her. Igen synes jeg Karen klarede det godt.
Nu hygger vi i nyder varmen i teltet og regnen der trommer på teltet.