Dag 24
Lejr 18
18 km 1155 – 1640
Karen gik kold kl 2030. Jeg hyggede mig til 2330. Natten igennem rystede telt gang på gang af den kraftige vind der var på vej fra Nord til Vest. Blæste meget mere end de lovede 6 m/s. Vi stod op kl 8 vinden var forsat kraftig og stor bølger. Samt vejrudsigten så ikke super ud nu.
Vi spiste. Så skulle der leges og spilles. Så gik jeg ud i rydde op i kanoen, forteltet, osv. Karen var helt opslugt i sit spil. Så da hun skulle tisse nåede hun kun lige ud. Jeg kogte vand til the. Synes godt nok ikke vejret så lovede ud. Men håbede på der ville lægge sig når vinden skulle gå fra vest mod syd, derfor jeg rydde op. Kl 1030 tog jeg tøj på og begyndte at pakke kunne se en lille aftagelsen i vind og bølger. Da alt var pakket ned. Spiste vi mader og lavede en klap sammen mad til tur, hver især. Så kl 1155 kunne vi padle ud. Jeg viste at de første 300 meter ville være de værste så ville jeg komme i læ. Men bølgerne var aftaget til 30-40 cm med de far forholdsvis bløde. Gik super, vi kom lidt i læ, men Dino gled i to gange skulle lige vende sig til bølgerne. Bølgerne af tog til 20-30 cm bag fra og vi havde rygvind. Karen lege, men pludselig lå hun og sov. Tog lige en 30 min. over det åbne kryds. De første 5 km var forholdsvis åbent men det gik godt efter 1t40 min var vi forbi og tog en pause. Fortjent fordi for en gangs skyld havde Karen overhovedet ikke nævnt pause før vi var over. Kort efter pausen kom vi til en masse hytter, nærmest en gammel by. Her gik 20 rener vi kom helt tæt på. Det næst stykke knækkede mere mod nordøst, så blev endnu mere stille. Karen fortalte røverhustorier igen. Om de fisk hun mødte da hun var på hundeslædetur i Tyskland. De hentede ting, hun havde tabt i vandet og om de bjørne hun rede på. Hun har en gid fantasi, dejligt og sundt. Holdt en kort pause på en virkelig fin ø. Karen klatre og hoppede rundt. Så skulle vi videre over lidt åbent. Så blev Karen umulig fordi hun ville have sin jakke af. Ville overhovedet ikke svare mig. Efter en 40 min stoppede jeg og tog hendes jakke og trøje af. Solen var også fremme nu og vinden var næsten væk. Det hjalp på humøret. Vi tog 30 min mere kom vi i læ af en stor ø. Her var en række mindre øer vi tjekkede ud og slog lejre. Burde havde forsat 3 km mere mod Nord, fordi så kom vi endnu mere i læ. Men Karen ville ikke mere og klokken var 1640. Jeg var også træt. Så i land, op med lejren. Vejrudsigten så ikke god ud for i morgen 8-10 m/s fra syd. Så skulle vi havde været forsat. Men svært at tro på lige nu i vindstille, havblik og høj sol. Rigtig sommer aften. Da alt var på plads, gik vi en tur og fiskede. Sørme så fangede en ørrede på 35 cm. Herligt ordnede den og gemmer den, Dino fik hovede og hale. Ville ikke lave stort bål i aften, fordi det var så sent. Vi lavede varmt vand i Kelly Kettle. Samt aftensmad. Karen ville have katoffelmos, hvad sker der lige her. Første gang hun spiser varm aftensmad. Hun spise virkelig meget. Så lege hun lidt og ud ordne kort. Men kom lidt myg. Så kl. 1945 gik vi i teltet. Spillede lidt spil på iPaden og læste en bog. Så børstede vi tænder og Karen lage sig og så iPad. Jeg er sulten sagde hun, utroligt fik havregryn. Vildt underligt de sidste 3 dage har hun ville have rosinerne i havregrynene. Dem blande vi i hjemme fra sammen med tørmælk, proteinpulver og lidt sukker. Så alle de andre 21 dage har jeg siddet og fiske rosiner fra. Nu kan hun ikke få nok. Ud over flokken med rener, så vi en terne og to ænder. Ikke meget liv. Samt den dejlige ørre.
Håber virkelig ikke vejrudsigten holder med blæse i morgen. Så så fint nu men det skifter hurtigt her oppe.
Det er ubeskriveligt fedt at komme godt videre igen efter næsten 3 døgn på samme sted. Elsker de kontraster fra dårligt til godt vejr. Stille til aktiv. Derfor vi er på tur. Hvis vejret bare er nogetlunde kan vi sige farvel til søen i morgen og begynde vores tur opad de næste 14 dage. Håber der er telefondækning der inde.