Tine: Der er et fåtal af grænseovergange overgange mellem Canada og Alaska, til trods for flere tusinde kilometer fælles grænse. Og det er ikke alle overgange, der er bemandede, eksempelvis grænseovergangen på Yukon floden. Den er faktisk et godt stykke ude i den nordamerikanske vildmark.

Vi havde den fineste morgen at padle af sted i, og kun let vind. Det gav tiltrængt ro i mit sind, efter i går hvor jeg ikke syntes, det var sjovt at være på vandet med alt den blæst, og derfor trak “fuldt stop” kortet. Det var en skøn start på dagen, og vi bevægede os lydløst af sted i det smukke landskab, og havde et par timer til grænsen.

Nu vidste vi, at grænsen var der, og vidste hvad vi skulle lede efter, så vi kom næsten præcist i land. Oppe i krattet, var der sat en lille grænse obelisk. Og stod man der, kunne man se, at der rent faktisk var ryddet en “grænselinje” i skoven på de omkringliggende bjerge – også sikkert 1000 km i hver retning. Et stort og dejligt delmål var nået, fedt! 1.170 km tilbagelagt i kajakken på canadiske vande, plus vandreturen på Chilkoot Trail.

Nu kan man selvfølgelig ikke rejse ind i USA uden at komme igennem “grænsekontrollen”. Det foregår ved, at man i førstkommende lille by, Eagle City, skal melde sig til grænsekontrollen via en telefon i en gul lille boks, der hænger på siden af den gamle vaskeri bygning. En smule omstændigt, men fint nok og vi har givet ed på, at vi møder op på kontoret i Fairbanks, når vi forventeligt ankommer om knap 2 måneder.

Når man kommer ad floden ligger Eagle by en god håndfuld meter oppe i niveau i forhold til floden. Det er derfor endnu mere skræmmende at forestille sig, de kræfter floden rummer, når der i nyere tid har været store oversvømmelser, der har udrettet voldsom skade. Se Eriks indlæg lidt længere nede.
Vi gik en tur rundt i den lille by. Vi havde gerne besøgt deres lille museum, men det var kun åbent kl. 9.00-9.15.

Vi kunne padle videre i solskin med torden vejr i baggrunden, der heldigvis blev bag os. Efter et par timer i det smukke landskab, var der optræk til vejr-ballade i horisonten. Det passede med, at vi skulle til at finde dagens ø-lejr.
Mens vi slog lejr og pakkede ud kunne vi se uvejret bevæge sig op ad floden mod os. Jeg kan stadig blive vildt imponeret over at sidde her på første række, når vejrguderne laver show.

Vi fik det vildeste regnskyl og torden, og det lille flade sten område, vi havde fundet på øen, kunne slet ikke suge vandet, så der var små søer og flydende teltbund under os flere steder, mens vi sad klar til at smide tøjet og løbe ud, hvis der skulle være kommet hul i bunden. Teltet bestod regnvejrs testen.

Nu er her stille igen, luften er renset, solen skinner, fuglene kvidre, flodens vand pipler i stenene og ind i mellem afbrydes den næsten meditative musik af nogle hule dump, når den stejle vandmættede klippeside inde på fastlandet, 100 meter her fra, giver slip på sten og klippestykker, der fortsætter deres dage i Yukon floden.

Eagle Village

Eagle Village, Flood, Yukon

Eagle Village er igen et område indianerne har brugt i mange år, og som var anlagt før andre kom i området. Området er et mix af de to stammer af indianere både ”Han” og ” Gwich’in” (de indianer jeg mødte under ”Alaska på tværs”).
I nyere tid har der kun boet ca. 20-50 person i by og den tilstødende flok huse i området.

Byen er idag mest kendt for de oversvømmelser byen blev udsat for 7. maj 2009. Da isen gik på Yukon River opstod der en dæmning/ophobning af is ud for byen, som fik is og masser af vand til at løbe uden om dæmningen af isen. Oversvømmelserne ødelagde Eagle Village totalt, i dag er der ikke et hus tilbage og det gik hårdt ud over Eagle City ved siden af, få km mod øst. Vandet steg ca. 10 meter og der var 5 meter til husene. De mistede alt, fælleshus, læge klink, kirke og alle de private hytter.

I dag er byen genopbygget længere mod øst, godt inde i skoven. Faktisk er mange glade for deres nye huse, da de har fået indlagt vand og bedre huse. Nu har de også en moderne lægeklinik.

Det gik knapt så hårdt ud over Eagle City, men mange huse fik skader.

Kilde link:
• en.wikipedia.org/wiki/Eagle_Village,_Alaska
• www.facebook.com/Eagle-Village-on-the-Yukon-152504641445633/

Eagle City

Eagle, Yukon

Eagle City, nær Eagle Village er en guldgraver by, men en guldgraver by i protest. De mest patriotiske guldgravere, der drog mod Dawson i 1897-98, kunne slet ikke acceptere de skulle betale afgift af det guld, de fandt, til den Canadiske stat. Derfor drog 28 guldgravere ned ad Yukon River, til de havde krydset grænsen, derfor opstod Eagle City så tæt på Eagle Village.
Det patriotiske må hænge ved, for da vi kom hang der store amerikanske flag over alt i byen og selv på den store klippe ”Eagle Buff” var der et stort kors og det amerikanske flag.

Hurtigt voksede by, da mange søgt guld i de nærliggende floder, og i 1898 var der for en kort stund 1.700 indbyggere.

”Eagle is thoroughly an American town, and patriotic to the heart in every respect. No impression of regret did we hear from anyone leaving the Canadian country, but were only too glad to get under the flag of the brave old stars and stripes.
“M.D.K. Weimer’s True Story of the Alaska Gold Fields, 1903”

Kort tid efter ankom den amerikanske hær også og byggede et fort for at holde ro og orden og udbygge infrakturen.

Byen havde en kort storhedstid, fordi da der kom rygter om guld i Nome, ved Beringshavet, forlod de fleste byen og området igen. Byen blev holdt lidt i live af militæret, og det var her domstolen for hele området var. Men allede få år efter, blev det Fairbanks der blev hovedbyen og militæret og domstol forsvandt os.

I dag er det en lille by på ca. 90 indbyggere, og for folk der vil væk fra storbyen, dog har de forsat vej til de andre byer.

Eagle City blev også ramt af oversvømmelserne 7. maj 2009. Rundt omkring i byen har de sat skilte, så man kan se hvor højt vandet var oppe. Det var over 10 meters højde op til hvor vandet var og de er midt i byen. Eagle City ligger noget højre end den tidligere Eagle Village, så de fleste huse klarede det, men selv her var der en del skader.

Kilde link
• en.wikipedia.org/wiki/Eagle,_Alaska
• www.yukoninfo.com/region/eagle/
o www.nps.gov/yuch/learn/historyculture/eagle-city.htm

Dag/lejr: 33/29
Km/km ialt: 66,5/1215,4 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 253 meter
Vejr: 16-25 grader. Dejlig stille morgen, en del mellem skyer, lidt sol og vindstille. Formiddag og middag, få skyer, masser af sol, svag til let vind, skiftende retninger. Rundt omkring enkelte torden byger og lyn. Til aften en kæmpe tordenbyge og lyn, efterfølgende masser af regn.
Pos: Se under ”GPS-kort”, for at følge vores rute.