Dato: 24. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 59 / Dag 80
Pos (google):  58 30 35.5 / 08 53 56.9(kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  64,7 km (i alt 2608,0 km)
Rotid: 11t30m (08.00 til 19.30)
Vejr: 2/8 mellem og sol. Vindstille under land, lidt åbent 4-9 m/s v. 12-16 grader.
Bølger, havblik til 30 cm bølger.

Aften forsvandt i computeren. Fik også hils på Ulf og Anne da de kom hjem fra en båd tur. Som altid er verden lille Ulf kender ejeren af Aclima rigtig godt, en af min store sponsor. Lykkes mig at gå fra computer en halv time og se et podcasts mens jeg lavede udstrækning. I seng kl. 21.30 godt træt var tidligt oppe. Op kl. 6 kunne godt sove lidt mere her i sengen. Men op gøre stille og roligt klar, pakke kajakken. I mens var to svaner med 8 svaneunger lige ud for, ganske hyggelig. Var færdig med at pakke kl. 07.30 så var lige en halv time til at læse, indtil jeg skulle mødes med Jan. Kl. 8 var vi begge klar og på vandet og kunne ro af sted. Tak for husly til Ulf og Anne. Er en pæn vind ud igennem fjorden, en 6-8 m/s men det er rygvind så det gik der ud af. Jan ville ro med i hver tilfald til Grimstad, så jeg havde lokal guide på. Så vi roede blandt små øer, til højre og til venstre, så en masse sommerhus og gamle fine huse. Vi lage vejen forbi nogle små gamle fiskerbyer, men virkelig flotte huse. Området her er kendt for at være dyrt og kendt vil gerne have sommerhus her, lige som Skagen. Så det er helt ubetaleligt her. Men fint at ro kajak her, mellem alle øerne. Vi holdt et godt tempo og jeg måtte råbe pause hver time, så vi kunne få lidt at spise. Efter små 4 timer, kom vi til en super fin ø, til lejr Sokken, her roede vi ind i en lille vig og holdt pause, super flot og fin sandstrand. Selvfølgelig sad vi på græsset og spise når vi nu var i land, fik også tisses af før det gik videre. Vi fik snakket, se en masse Edderfugle ællinger med deres mor, virkelig mange rundt her, samt en masse måger. Hver gang vi kom fri af en ø og der var en fjord eller et åbent stykke, stod der en kraftig vind ud fra land på en 6-9 m/s så roede vi bare og kunne ikke høre hinanden. Så da gik vi fra ø til ø og lå i læg og ud i vinden igen. Så utroligt mange sommerhus, mange folk holder fri i dag, flok ligger og tager sol så mange steder og hygger sig, det er dejligt vejr og varmt så snart man er i læg. Vi kom til Grimstad efter 6 timer, her var Jan’s bror så vi var inde i centrum og hilse på. Jan var i land og hente softice. Jeg blev i kajakken, havde ikke den store lyst til at tage min tungt lastede kajak op over en høj kaj kant, her lå 2 + 3 kajakker på kajen, flere der skule have en pause. Der kom en af dem der var to af sted hen og hilste, de var på 6 dags tur. Han havde hørt om mig i går, da Kystvagten havde stoppet dem og spurgt om de havde set mig. De havde hørt jeg var et sted i området, så de ville hilse på, de har åbenbart ikke kendt min hjemmeside, så de kunne se jeg var i Høvåg. Blev helt nysgerrig for at høre hvor de havde hørt det. De skulle samme vej som os, samme mål. Men de var ikke klar og jeg var ikke helt klar til at ro i en stor flok, så vi tog af igen. Vinden var forsat kraftig og gav nogle steder med lidt let surf og god rygvind. Vi så, så mange kajakker i dag, ligger ved rigtig mange hytter, samt så nogle få stykker rundt på vandet.

Jan havde besluttet at gå med til hele vejen. Det var lidt mere åbent det næste stykke så ikke så nemt at snakke så vi roede løs, 4 km før Arendal mødes vi med en fotograf for Arendal avis, som vil lave en artikel, så der blev taget lidt billeder, det var en effektiv fotograf så det var hurtigt ordnet. Så gik turen ind mod Arendal, der kom en kajak i mod os, kunne se det var wing-pagaj og så ud som en kap kajak. Det var Frode, som kom ud for at hilse på han har fuldt mig hele vejen. Han roede i en racer kajak en Time Traveller. Så gik snakke igen ind igennem Arendal, men en ny lokal guide, mens der var både over alt omkring os, virkelig mange både her. Vi 3 roede igennem byen og ud af byen igen i Tromøy sundet, virkelig hyggeligt, vi fik klaret hele verden, så kom vi langt om længe til Kongshavn hvor Jan’s søster bor. Jeg sagde tak for turen, 11 timer siden vi tog af. Så ”håber” Jan kan mærke sin krop i morgen, når han er van til at ro en times ture. Fordi hvis han ikke kan så er verden ikke retfærdig. Frode ville gerne vise mig en god lejrplads ca. 2 km længere frem, så vi roede videre. Kom forbi to kæmpe boreplatforme, som er ved at blive vedligeholdt. Så kom vi til lejrområdet. Frode vise mig en fin lille plads. Mange tak til Jan og Frode for godt selskab i dag, nærmest været kajak træf i dag. Føler mig også som en der er landet fra en anden verden, fordi lige pludselig er jeg i ferieland, sol og sommer, det føler jeg slet ikke jeg har oplevet før nu. Nu solbader folk, mange unge mennesker ved vandet, både, osv. og jeg kommer i fuld dragt, osv. Jeg gik i land også godt mør efter 11t30m og 64,7 km. Op med telt var en lille fin græsplet også i gang med lejrliv. Har fået en stak mail, har fået et lille hak i min manchet så jeg lige skal ordne (klippe til), osv. så aften forsvandt. Nu er klokken alt for mange og det bliver senere endnu før jeg kan lægge mig. Tror ikke jeg når at komme ind i rytmen med tidligt af sted i morgen, det er det blevet for sent til, skal også sove lidt.