Dato: 12. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 30 / Dag 38
Pos (google):  66 47 58.3 / 13 14 11.2 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  27,5 km (i alt 1157,9 km)
Rotid: 5 timer (07.20 til 12.20, den sidste time hygge og tænke pause)
Vejr: 4/8 til 6/8 tynde skyer i forskellig højde, masse sol. Vindstille til 4 m/s skiftende retninger. 10-16 grader.
Bølger, havblik til 20 cm bølger lokalt

Fik slappet lidt af, i seng kl. 21.45 sover som en drøm på den nye underlag med luft i hele natten. Op kl. 6, …. Afgang kl. 07.20 fantastik vejr, padlet tæt under land, dumt i dag for første gang på ture ligge der store sten langt ude, koste to total bak / stop øvelse, men virkede undgik koalition. Skulle i dag ud blandet en masse små ører, var lige kommet ud fra land godt på vej mod øerne et kryds på 3 km, så kom der et stort skib for fuld hammer rundt om hjørnet, dagens første tempo træning, fordi her ikke meget plads, holder skarpt øje med ham om han viser tegn på at have set mig. Det ser det ud til. Tænder næsten altid min VHF når et stort skib er tæt på hvis de vil kalde mig eller jeg får brug for at fortælle dem jeg er der. Kom ind blandt øerne et fantastik skue, masse er alle slags fugle i små flokke, en del gæs rundt omkring, samt havørne, så 6. stk. i dag og 3 på engang, kommer stadig ikke tæt nok på efter mit hoved. Samt der var en sæl tæt på, så en 10-20 sæler der lå og tog sol på klipperne prøvede ellers at ro så langt uden om som muligt men nej da jeg var forbi, skulle de gå i panik og svømme væk. Nå det virkelig men krop køre bare, pludselig kom der endnu et skib rundt blandt ørerne hvad laver det her ind? Men her sejler de åbenbart også, igen ligger jeg ud midt i hvor de skal sejle, holder godt øje og han kommer parallelt forbi mig, mens kaptajnen står og hilser og kikker i sin kikkert. Gik fint ingen særlig bølger. Kom efter 4 timer til Bolga, øen er vist som en turist attraktion, så roer tæt forbi, en stort havbrug ligger der ret ud for. Tænker jeg heller må spørge en lokal fisker om vejret fordi regner med det må være en fejl at der er havblik her og skulle være 10 m/s 10 km syd for mig. Fisker sagde det er korrekt, når vinden er sydøst er det altid dårligt dernede og godt her, AK. Ringede til Niels om han gad tjekke vejret for mig. Fiskeren havde ret, var allerede omkring 10 m/s nu og op til 16 m/s, øv. Havde ligget og padlet rundt i byen, havnen og syd på, mens jeg ventet på vejret. Måtte tag en tung beslutning og padle i land og slå lejer syd på Bolga. HADER at stoppe i godt vejr, selv om det er rigtigt. Har det sådan at jeg heller vil ro frem og møde det dårlige vejr og mærke det er umuligt at ro, ligge i et telt der hopper, fordi så ved jeg at jeg ikke kan ro. Fordi her kan jeg sidde i bar mave, i morgen skulle der blæse 3 m/s så kan gå tur. Så jeg må stole på vejrmeldinger der se ud af h.. til indtil Lørdag aften / nat. ØV ikke lige nu jeg ville bruge hviledage, havde drømt om at ro ned til Havnomaderne  ca. 100 km syd for mig før jeg skulle ligge stille igen. Men sådan er det.

Var nede og handle, flinke damer, de lejer også kajakker ud, hele området her er et kajakparadis fordi der er så mange småøer, fugle, osv. Ligge mange kajakker i byen. Lånte også et kort over øen, så jeg kan gå mig nogle tur. Men i dag er dagen gået med at tørre ting i solen, læse, drikke MEGET sodavand, sved i solen.

Sjovt jeg kan kun mærke min krop når jeg holder pause, som om hjerne tillader den må kunne mærkes.

Så ser ud til at give lidt hvile tid, her er meget kønt, men!

Dags rutiner

Når jeg er vel ude i kajakken, ro jeg stille og roligt af sted i starten for at få kroppen i gang sikre mig alt sidder som det skal, ofte i stilhed den første time andre gang med musik. Ro en time, holder pause. Sådan gør jeg stort set hele dagen, få gang ro jeg 10 min over, osv. Første pause er peanuts, chokolade fra Toms og saft. Anden pause er en klap sammen mad, saft og tisse (normalt hver anden time, i dårligt vejr ofte kun hver 3-4 time som om kroppen ved det ikke er så smart og skulle tisse. Ellers holder jeg på, tager selvfølgelig billeder når der er noget, ændre på påklædning, osv. Fra 4-7 time kommer der som regel lidt flere undskyldninger for at klø sig, osv. Høre rigtig meget musik i et øre, lavt så jeg nemt kan høre fugle, osv. Samt høre mange podcasts for at blive klogere og blive underholdt.

Kort ligge så jeg nemt kan se det, GPS er tændt hele tiden, så kan følge hastighed, samt hurtigt gå ind og se om der er hul i mellem øer, osv. da jeg har søkort på over hele Skandinavien. Jeg er rigtig glad for at kunne se hastigheden, fordi nogen gange kan man ikke mærke eller se forskel på om det går 4 eller 7 km/t, rat at vide.

Skifter ofte pagaj efter forholdene, osv. Går meget sjældent i land, tager for lang tid, lægger mig helle helt ind under en klip og holder pause så ligger jeg helt stille og kan slappe af, en pause får fra 3 til 10 min ofte omkring 5 min. Sådan forsætter det frem til omkring kl. 17 hvor jeg prøver at finde en god lejrplads og dem er der mange af.

P.S. En sjov lille historie normalt er Skav meget sky men i dag var der en som måske var blevet forelsket den fløj bare rundt og rundt om mig ca. på 20 meter afstand nok 20-30 runder tog den.

Øverst billeder til højre, havørn og skav, skal nok få dem tætter på.