Mølleåen

Mølleåen er en lille perle her i baghaven, næsten igen mennesker og skøn natur. Hvis man vil padlede den, er det nærliggende at starte ved Frederiksdal Kanoudlejning, der kan man leje kano, udstyr og kanovogn, hvis man ikke har selv. Så kan man padlede ned af kanalen til Lyngby sø og videre ud af Mølleåen. Herfra venter der 8 overbæringer, fra få meter til 600 meter, før man rammer Øresund. Det er også derfor der stort set ingen mennesker er efter de to første overbæringer.

Det er en eventyrlig å, da åen er smal. Efter Lyngby Sø går Mølleåen igennem Lyngbyby og videre ud igennem skønne områder, med masser af historiske bygninger. Mølleåen har været brugt som vandkraft til gamle fabrikker, der har lavet kobber, strømper, farve stof, knive, madrasser og meget andet. Søerne og Mølleåen har også være en stor del af befæstningsplanen for København, det er derfor der er en kanal fra Furesøen til Lyngby Sø i dag. Så man kan følge det historiske spor.

Mølleåen løber også igennem Dyrehaven, her er det som om at padle ind i junglen, her er stille og masser af dyr. Selv om vi stort set er midt i byen, bliver det spænende hvad der venter om næste hjørne. Selv om man kan høre tog, s-tog og motorvejen, ind i mellem.

Der er også flere overnatningspladser undervejs, dem kan du altid se på www.udinaturen.dk eller i appen ”Shelter”.

Selve Mølleåen starter ved Bastrup Sø og er samlet 36 km, herfra løber den igennem de store søer Farum sø, Furesøen og Lyngby sø. (Vær opmærksom på der er regler for hvem der må padle på Farum Sø). Fra Frederiksdal til Øresund er der ca. 13 km. For os i stille tempo og med alle overbæringerne tog det ca. 4 timer.

Aktiviteter undervejs

Der er flere ting man kan lave undervejs. Det oplagt er at nyde naturen og dyrelivet. Hvem kan se de forskellig dyr og hvad er det? Der er også historien at dykke ned i, det er det gode når der er telefondækning, at meget information kan findes undervejs.

Der er også et herligt lille kano-orienteringsløb, som min datter og jeg havde meget sjov ud af at løse på vores tur. Det kan du finde her ved ”Lyngby Orienteringsklub” har lavet, se og print det her!

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Rute kilometermærkering og overbæringer ad Mølleåen

Her kan du se en oversigt over ruten ad Mølleåen, fra Frederiksdal Kanoudlejning til Øresund. Du kan se distancen mellem hver overbæring og overbæring længde.

I alt 13,5 km uden overbæringer.

• Frederiksdag Kanoudlejning/kajakhotel
    • 1,8 km, distance mellem overstående og nedenstående
  • Nybro broen (lige før Lyngby Sø)
    • 1,9 km, distance mellem overstående og nedenstående
  • Strandmøllen/Øresund/Slut eller retur
    • 200 meter til havet

Mine ture på Mølleåen

Jeg elsker at drage på eventyr ud i den store Vildmark, især i de Nordlige egne. Det er dog vigtigt at huske at bruge vores herlige natur, især den der er tæt på. Det er der nok heller ingen tvivl om jeg gør ud fra mit motto “Eventyret starter i din baghave“, med masser af mikroeventyr.

Jeg bliver gang på gang overrasket over hvor skøn natur vi har, selv tæt på by, vej og andre befærde steder.

Et godt eksempel er Mølleåen. Jeg boede i Lyngby i 4,5 år før jeg tog Mølleåen ud til havet. Jeg havde hørt om det var en god og smuk tur, men det blev mere til mindre ture og ture andre steder i baghaven.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Far og datter tur på Mølleåen, tur 1.

I efteråret 2017, i efterårsferien, tog min datter og jeg en tur fra Frederiksdal Kanoudlejning/hotel, ud af Mølleåen til havet i Øresund og tilbage igen. Vi brugte 2 dage. Tog sendt af sted en eftermiddag, så vi endte med at padle i mørke. Så tog vi en overnatning og forsatte til havet og retur til Lyngby Sø igen, over en lang dag. Vi overnattede i Lyngby Sø, før vi slut af ved Frederiksdal Kanoudlejning/hotel igen.

En fantastisk tur!

Her kan du se lidt fra begge ture.

Musik: Banjo Vibe, by Family

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Svigermor på ”Tys tys tur” på Mølleåen, tur 2.

Det gentog jeg igen her den 5-6 juni 2018. Denne gang skulle vi på ”Tys Tys tur”. Svigermor laver små “Tys Tys ture” for sine børnebørn. Små hemmelige ture. Så åres julegave til svigermor fra min kæreste og jeg, var en “Tys Tys tur”, der så blev i vores egen baghave. En tur ud af Mølleåen fra Frederiksdal til Øresund, med overnatning ved havet, og padlede hjem dagen efter. Så vi drog 3 person afsted i min dejlige kano, der har været brugt på de to første “Far og datter i Vildmarken” ture, så den ser godt brugt ud. Det var en herlig tur, sjovt at vise svigermor der er opvokset og har boet i området i mange år, den del. Hun har gået Mølleå stien og i området mange gange, med bare det at komme ned på åen, så er det noget helt andet.

Musik: Valkiriya In Love, by Country Western Guitar

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Packrafttur ned ad Mølleåen, tur 3.

Packraft en fantastisk made at transportere sig ned ad forskellige vandveje, som åer og søer, når man også gerne vil vandre.

Det fede ved en packraft er den er let og fylder ikke så meget igen. Men ned ad Mølleåen er en packraft let at bære forbi de mange overbæringer. Samt jeg kunne få en dejlig vandre tur hjem.

1. okt. 2019 havde jeg en fantaktisk tur ned ad Mølle åen i packraft, hvor efter jeg vandre hjem igennem Dyrehaven, efter en enkelt overnatning.

Du kan se hele indlægget og min lille film fra turen her: Mølleåen og Dyrehaven, i packraft og vandrestøvler [Mikroeventyr]

Her er filmen:

Musik: Moonlight, af Anbr

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Mølleåen, kanotur med TV2 LORRY, tur 4.

I maj 2020, var jeg på en tre dags tur med Anne Sørensen fra TV2 LORRY, hvor vi rejste igennem TV” LORRYs område, på vandretur, bikepackingtur/cykeltur og kanotur. Hver tur blev til et lille program.

Afsnit 3, ”Oplev på tur: Kano på Mølleåen med Erik B. Jørgensen”.

Se de godt 8 minutter udsendelse her: ”Oplev på tur: Kano på Mølleåen med Erik B. Jørgensen”

Mølleåen, kanotur med TV2 LORRY, Erik B. Jørgensen og Anne Sørensen

Mølleåen, kanotur med barn, tur 5.

I Påsken 2021 blev det så tid til endnu en ”Far og datter tur” ned ad Mølleåen. Min datter havde ønsket at komme på kanotur igen. Det skulle vi selvfølgelig!

Men mange åer er lukket for kanoer og andet sejlads i foråret og over sommer, på grund af fuglende og andre dyr yngler. Men Mølleåen er åben hele året, samt det er så fin å, så vi tog endnu en tur ned ad Mølleåen, med en enkelt over undervejs.

Endnu en fantastisk tur, du kan se her:

Musik

• Winter af Anbr (første del/dag)
  • Weeping Willow af Stephen Keech (anden dag/Del)

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Kort over vores rute, Mølleåen, Far og datter tur, 29-30 marts 2021, med Erik B. Jørgensen og Karen Sørensen

Det er bare et eksempel på en dejlig naturoplevelse, de findes alle steder i vores land. Så det er bare om at tjekke din baghave ud.

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 20. december 2023

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.