Tæt trafik mod Kathmandu
Dagen startede som altid med morgenmad klokken 7. Hele natten igennem har lastbilerne og beton bilerne kørt, da de er ved at støbe ved kraftværket, så de kan ikke stoppe. Underligt nok sov jeg super godt.
Vi skulle kun gå kort i dag, allered efter 40 min var vi i Bhulbhule, hvor chaufføren stod og vasked sin bil. Vi købte lidt snack og fyldt vores vandflasker (LifeStraw GO) før vi tog hul på den lang køretur til Kathmandu.
Det første lange stykke var på jordveje, med godt med huler. Chaufføren kørte dejligt stille og roligt.
Vi kom forbi betonfabrikker, stendepoter og endnu en dæmning og kraftværk kinesen er ved at bygge. Det er enormt som denne dal ændre sig.
Efter et par timer kom vi ud på den større vej og der for delvist asfalt og en del flere biler.
Det betød ændrede forhold, vores chaufføre blev sin egen lille politimand og hævner. Det førte til en ubehagelig køre tur, dog i flotte omgivelser, vi kunne bruge til at tænke på noget andet.
Vores chauffør lavede en del spænende overhalinger. Oven i det, så hver gang andre ikke kørte korrekt i følge ham, så kikkede han ondt på dem når vi overhalede og kørte ind foran dem og bremsede op og standse trafikken. Det resulterede i at vi et par gange havde en rasende lastbil eller bus i røven. 3 gange var det meget tæt på biler under overhalinger.
Det virkede som om vores guide, bad om at han tog den med ro nogle gange. Vi hold en spise pause og to små hvil.
Endelig ramte vi Kathmandus myldertrafik, så kunne han da ikke køre spændende mere! Det kunne han så, vi overhalede inden om for at komme en eller to biler frem.
Det var super dejligt at være fremme ved hotellet, efter godt 7 timer. Det er første gang vi ikke gav drikkepenge på turen, det ville jeg simpelthen ikke være med til.
Undervejs til hotellet blev det farvel til vores bærer Sabina og ved Hotellet kom chefen for guidefirmaet og tog i mod. Vi fik en cola og snakkede om turen. Vi har nydt turen, i de rammer vi nu skulle, dog blev vores sidst bil tur nævnt. Så var det et farvel til Phurpa.
Lidt underligt pludselig at være alene igen. Vores verdnerne skilles, mon vi ses igen?
Efter et bad. Gik vi en tur i Thamal, den gamle bydel, med alle dens butikker, larme og mennesker, både fascinerende og frygteligt.
Nu har vi næste to dag her i Kathmandu før det går hjemad, søndag aften. Vi skal rundt og se templer, osv. Vi skal nok lave en opfølgning på turen senere og sætte mange flere billeder op, når vi er hjemme.
Tine og Erik
Dag 16
Fredag 17. April
Vandretid: 0740-0820
Køretid: 0846-1600, kort frokost pause, to små hvil
Start: Nadi Bazar
Slut: Bhulbhule
Rute: Nadi Bazar til Bhulbhule. Bil videre til Kathmandu
Vejr: 15-25. Lette høje skyer og sol. Til aften overskyet og små bygger

Tilbage i Kathmandu, lastbil ogdt læset med halm