Dato: 10 Jan, Søndag

Pos (google) N 57.11075 E 08.58274

Distance roet: 0 km

Rotid:  0 timer

Vejr: ca. 0 grader, skyer 5/8 til 7/8 lave, vind 15 til 24 m/s fra Nordøst, Bølger 1,5 til 4 meter fra Nordvest til Nordøst.

Kunne allerede se i går at i dag ikke ville blive en ro dag. Dagen blev brugt til at være sammen med min datter og kæreste, vi hyggede os på Sømandshjemmet ind til kl. 10, herefter pakkede vi bilen og gik en tur på havnen, ellers kørte vi lidt rundt og så på området, især den vej jeg skal når vejret tillader det, der er godt gang i den i dag der ude.

Fra 11 til 1330 var vi sammen med Jesper, en lokal kajak mand, her fra området, som har sejlet en masse herude, jeg fik en masse råd og farvandet her. Samt vi fik lidt at spise. Altid godt at få råd og snakke grej.

Ellers fik vi set lidt mere af Hanstholm og hygget os, når vi nu endelig er sammen.

Det blev også til et besøg på Havnekontoret. Da vi tidligere havde mødt vagten og blevet inviteret op, så vi så det hele, fik en god snak om det hele. Ganske hyggeligt.

Så blev det tid til at sige farvel til familie, jeg kunne gå tilbage til mit telt på stranden. Her er tiden gået med besøg af Jesper, vi skulle lige se på lidt grej. Samt her til aften skal jeg rydde op i min mad, mit ny vaskede tøj, m.v.

Kan allerede nu sige, at i morgen kommer jeg ikke videre, vinden og bølgerne er for kraftige, men som det ser ud nu, kommer der østen vind på tirsdag, som skulle skabe gode forhold til at få rundet Hanstholm, og så ser vejret godt ud videre frem, men lad os nu se det er langt fremme. Jeg er klar når forholdene tillader jeg skal videre. Igen tak for alle de gode råd og støtte her i området.

Jeg ved at man snakker om, man bør ro alene, eller altid to. Jeg kan se fordel og ulemper ved begge metoder. At ro alene, er der mange der gør, både dag og nat, til stor glæde. Men jeg kan også godt føle argumentet med hvis man er to så er der altid en til at hjælpe,  forhåbentlig, jeg ved når man er flere, tager man også flere chancer, laver større kryds, sejler længer ud, men kan man redde hinanden når det er dårligt vejr?

Denne tur ror jeg alene, det tvinger mig til at forhold mig til hvad jeg kan, hvor træt jeg er, hvordan er vejret i forhold til hvad jeg laver.

Jeg bruger mange timer på at kigge på vejret, snakke med folk om det, kontaktet lokale (havnefoder, kajakfolk, fisker, m.v.) for at skabe mig et godt over blik til dages etape.

Jeg prøver hele tiden, at tænke fremad. Skal jeg krydse et åbent stykke vil jeg helst det fra morgenstunden eller først på dagen, hvor jeg er frisk. Jeg kigger på alt mit nødudstyr efter, reservepagaj, flyder, nødlys/røg, osv. Så jeg klar.

Når jeg ror prøver jeg altid at ro så tæt på land som det er muligt, hvis jeg skulle mislykkes med at rulle, så er der kortes mulig vej til land. I går kun jeg f.eks. ro 10 til 20 m fra land.

Jeg ved hvis jeg kommer i problemer skal jeg kunne være i land på ca. 30 min. Men hele min ide er at stoppe eller blive i land, inden jeg kommer i problemer. Så en dag man bliver ko ld eller træt, så sejler jeg i land. Jeg forsætter ikke for en andens skyld.

Selvfølgelig kommer man ud i noget der er på kanten, samt ens grænser flytter sig på en tur som denne. Men når man vælger nogle steder at teste sig selv på, hvor man vil blive skyllet i land på kort tid, så kan man godt prøve sig selv mere af.

Jeg ved at for nogen virker det her totalt ekstremt, jeg ved også godt vandet er koldt og jeg skal passe på. Men jeg har den fordel, at mit lejerliv og alt hvad der sker på land i kulden, ikke er nyt for mig, jeg har brugt over 2 år af mit liv i sovepose og over et år i telt i polaregne. Så når jeg kan starte hver dag, uden at skulle bekymre mig om andet end min roning.

Det gælder alle ny eventyr, hvis man sætter en masse nye ting sammen, så går det galt, hvis man kan fylde lidt nyt på hver gang, har man overskud men lære også en masse nyt.

Nu må jeg ud og gå en tur for at finde netforbindelse, desværre er der ingen hernede på stranden.