Dato: 4. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 69 / Dag 91
Sverige Lejr 6 / Dag 6
Pos (google):  56 45 12.9 / 12 37 31.1 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  60,9 km (i alt 3083,5 km)
Distance roet i Sverige: 317,5  km (i alt)
Rotid: 10t10m (05.25 til 10.55 og 12.05 til 16.45)
Vejr: Meget vekslende mellem 7/8 lave til 4/8 mellem, noget sol. Vindstille til 4 m/s fra nv. 18-24 grader.
Bølger, havblik til 30 cm bølger.

Før jeg skulle sove fik jeg hentet vand, ved en sød dame der var ved at vande have. En sommerhus by med store bil og hus og folk der er solbrændt som om de var sorte. Tog mig tid til at se lidt podcasts mens jeg ordnede de sidste ting og fik strækket bare lidt ud. Så skulle jeg bare have jagte alle de fluer ud der var kommet ind i mit telt. Solen bagte på mit telt, så jeg svedte helt vildt da jeg skulle sove, selv om jeg lå over på min pose og lagenpose. Til slut lykkes det at falde i søvn og få sovet lidt. Som altid er det herligt at stå op til fuglens sang og græsset duft og det flot hav kl. 4, eller retter sagt går nok en 30 min før jeg bemærker noget som helst, sidder bare og spiser og får gang i kroppen.

Johan og jeg havde besluttet at forsætte sammen nogle dagen, vi roer lige hurtigt så ingen vi vil alligevel bare ligge lige efter hinanden og støde på hinanden i løbet af dagen. Så vi hygger os sammen ned til Øresund, så skal jeg nok have en hviledag og pudse min kajak op, vi før se.

Vi bare vores kajakker ud over en masse små sten pænt hårdt da kajakkerne er pænt tunge. Der var lidt vind og skulp på vandet, samt en hel del skyer, men lummert. Vi roede nærmest fra kap til kap. Efter1,5 time kom vi ud kappet før Varberg, her kom en kajak os i møde, så var der besøg på vandet. Det var forventet, da jeg havde fået en mail dagen før, det var Jonas fra Varberg i sin Nordkapp Vally kajak og med en Martin Nissen Grønlænder pagaj, ganske hyggeligt. Vi roede sammen en lille time og fik talt lidt om det hele, så skulle Jonas ind, dog først efter han havde afleveret 4 hjemmebagte kanelboller, det var flinkt (og mange tak de smagt virkelig godt). Vi roede vi, vi havde aftalt at føle land, men mens snakke gik, bestemte kroppen så midt ud i det hele opdagede vi at kroppen havde bestemt at ro direkte mod næste kap, den kortes vej. Jeg fik varmen og tog min kortærmet jakke af og roede kun i en langærmet, nu det sommer.

Kroppen kom i gang, der var de sædvanlige, måger, ænder og skav rundt omkring. Vi holdt os så direkte ude og kom til Glommen, en lille fisker og ferie by. Jonas havde sagt der var butik men vi spurgte og det var der, så kl. 10.55 kunne vi springe i land. Vi gik en 500 meter op og handlede og fik en is. Så skulle jeg på toilet, vi fandt et på havnen men der var kodelås på, ak. Heldigvis var der nogle meget høflige unge mennesker der gav os koden, så jeg blev en glad mand igen. Efter 1t10m kunne vi ro ud igen.

Det var forsat meget varmt når solen var fremme, men det var kort af gange, så kom der skyer ind igen, vinden skiftede lidt fra nv til sø og tilbage igen i en let brise. Landskabet bugter sig, der gør det svært at føle land og se noget, så kan vi lige så godt holde os lidt ude. Så roede forbi Falkenberg og videre til Stening før vi fik nok, kroppen og hovedet gad ikke mere. Det var ikke nemt at finde en god lejrplads, fordi her er fyldt op med store sten på strandene og de få strande der er er fyldt med mennesker, men pludselig fandt vi en lille bådplads hvor stenene var fjernet, her kunne vi liste ind og komme i land. Så var det op med lejren og kaste sig over colaen. Spiste kartoffelsalt med kolde pølser, dovenskaben længe leve. Som altid skal aften bruges på at køre klar igen og prøve at nå at slappe lidt af. Skal som altid vider i morgen og ud og se på havet, ikke meget andet at se på, da den står på kryds i morgen, hvis det hele vil det.