Dato: 3. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 22 / Dag 28 Gibostad
Pos (google):  69 21 48.8 / 18 05 26.8 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  50,8 km (i alt 827,0 km)
Rotid: 8t (08.53 til 11.23 hvil og 14.30 til 20.00)
Vejr: 4/8 til 6/8 høje, en masse sol. Vindstille til 2 m/s lidt skiftede retninger. 4-6 grader.
Bølger, havblik, en del lokal strøm

Endte igen med at blive en send aften, da jeg var meget heldig. Jeg fik lov til at låne en iPhone 3 SG, af Knut fotografen jeg mødte. Helt utroligt flinkt at låne mig den. Så aften gik med at pakke og gøre iPhone klar, skulle synkroniseres, turde ikke gå i seng før, fordi ofte kommer der en melding er du sikker, osv. også ville den ikke være opdatere når jeg stod op. Så kunne jeg se lidt Discovery imens. Lidt over midnat var den klar, opdagede da jeg tjekkede vejr og tidvand, at den tabel jeg havde set på net, enten var forkert eller jeg havde læst den forkert. At det var lavvande fra morgen af og forkert strøm. Besluttede at lægge mig til at sove uden vække ur og tage af sted når jeg vågede. Sove kl. 00.30. Selvfølgelig vågede jeg kl. 6, valgte at stå op, pakke færdig, gav mig god tid, ordne lejligheden. Kørte min ting til bådhavnen, har fået lov til at låne Ragnars bil også, tilbage igen, aflevere bil og tjekke alt var i orden før jeg forlod lejlighed. MANGE TUSINDE tak til Ragnar, for at lade en fremmede låne hans lejlighed, bil, osv.  Helt utroligt. Gik ned til kajakken og begyndte at pakke, gav mig god tid, alt skulle på plads, fylder lidt mere har 6 dags fuld proviant med. Var ved at pakke foreste pak rum, synes det var underligt det var fugtigt fordi har ligget og tørret, lugtede til det brændstof? Pakke ud igen, ganske rigtig en af flaskerne læggede, fik styr på det og pakke igen, super godt jeg så det. Afgang 08.53, roede stille og roligt ud tog lidt billeder, nu var jeg spændt på strømmen, havde fået afvide det ville være ok langs land, ellers ville jeg lægge mig og hvile indtil 14.30 hvor strømmen vente. Gik fint holdt 6-7 km/t så synes ikke jeg kunne tillade mig at stoppe, kom helt til Vikran, her ringede Leif og fortalte at her havde han oplevet rigtigt meget strøm en gang. Jeg havde medstrøm langs land, dog en masse strøm hviler. Strømmen tog til pludselig farede jeg fremad med 8 til 10 km/t næsten uden af padle. Men så pludselig foran mig kunne jeg se modstrømmen gik helt ind til land og strømmen var virkelig kraftig mod mig. Overvejede ganske kort om jeg skulle gå i land her og vente, men en del mennesker, var også ganske nysgerrig hvor kraftig modstrømmen var. Så roede ud i strømmen, virkelig kraftig, tog kurs fremad med lod mig arbejde sidelæns mod Vikran øen. Gik en lille smule fremad, midt på tog strømmen til og for fuld dam frem, gik jeg 2 km/t bag ud. Lod mig færge gilde hele vejen over til Vikran ø, bagen fandt en lille vig, jeg kunne kom ind i og i læg af strømmen. Det var sjovt at prøve igen, lige som Wales. Men første gang jeg fik lavet en så lige færge glidning over. Gik i land, ved et stort skilt der advarede mod Moskusokser, er jeg kommet til Grønland? Fandt lidt mad, mine telefoner og min sovepose, bandt kajakken fast til en sten for en sikkerheds skyld efter jeg havde fået den godt op. Lage mig i lyngen af med min todelte dragt og ned i soveposen. Lavede et kort indlæg så folk ikke skulle blive nervøse. Fik lidt sms, en kontakt i Bodø, som oven i købet inviterede mig på højskole kursus i kajak, hvis jeg har lyst til at kikke forbi. Super hyggelig, men er noget i tvivl om jeg når at passere inden.

Fik også sovet lidt og slappet af, strøm tog af og kl. 14.30 ved højvande var strømmen vendt. Tilbage i tøjet og af sted igen. Resten af dagen gik i godt tempo, med havblik lidt vind, en masse både, men med mellem 7 og 8 km/t herligt. Kom også forbi et kæmpe bunker anlæg med gange ind i fjeldet, osv. så ud til der har ligget en kasserne ved siden af til for nydelig, var lige ved at stoppe, elsker sådan noget, men måtte heller forsætte.

Ville ro i 6 timer, men efter 5t var jeg ved at være nær Finnsnes og strømmen var ved at aftage, har haft mellem 1 og 2 km/t med mig hele dagen. Så fandt en sand strand jeg roede over til og gik i land. Efter 5,5 t i alt i dag 8 timer og 50,8 km fantastik dag. Det var godt at nå Tromsø og få ordnet de ting jeg skulle, men herligt at være på tur igen. Tromsø var blevet et delmål for mig, som om jeg er mere fri af tidspres nu, selv om jeg ved det bare er en følelse. Fik slået telt, mens to heste med ryttere rend frem og tilbage. Kunne rolle kajakken på min fender hele vejen op, så galt det bare om at undgå at få sand i teltet og på al ting. Var oven i købet vand ved siden af. I telte ringe hjem og til John som skal møde mig i morgen og ro lidt med, den første der vil ro med mig, bliver spænende også han har en Avannaq, selv om det var wing pagajen der lavede det hele i dag.

Nu skal jeg lige havde ordnet min gps skal lidt silco på klapperne, lave min høretelefoner der er ved at knække i ledningen. I morgen roer jeg omkring kl. 9 slev om det ikke helt er optimalt med strøm, men gider ikke ro kl. 3 eller vente til kl. 16, skulle ikke være så galt som i dag.

P.S. hvis nogen har en mening om jeg skal lade skægget stå eller jeg skal klippe det af undervejs, så jeg ser ung og smuk ud (og er fri for folk glor på mig i byen), høre jeg gerne din mening.