Dato: 14. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 100  / Dag 132
Sverige Lejr 37 / Dag 47
Pos (google):  63 16 53.2 / 19 09 18.3 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 42,5 km (i alt 4601,5 km)
Distance roet i Sverige:1821,5 km (i alt)
Rotid: 9t30m (06.40 til 16.10)
Vejr: Skyfrit til 6/8 mellem med mange huller, sol. 2-6 m/s nordøst. 11-19 grader
Bølger 10-40 cm meget som dønninger og krapsø. Enkelt steder 70 cm

Det var en noget anderledes aften, med besøg i byen og det hele. Så da jeg kom tilbage i teltet, var det bare om at få gjort klar til i morgen. Skulle dog lige kikke lidt på Coast Guard skibet som var kommet ind foran Resturanten helt lynlås, ikke en gang da ankert blev smidt kunne vi høre det. De lå der forsat, ser ud som om de har været inde med en motorbåd, de har i hver tilfald en RIB i vandet (hurtig speedbåd) som taler med nogle mennesker. Efter noget tid, sejler de ud igen, helt stille, det er også sent så de vil nok ikke forstyrre folk, men det skulle de ikke tænke på, mere om det senere. Månen stod flot og jeg kunne endelig lægge mig kl. 22.20. Var helt væk i drømmeland, da det sagde ”DUMP og så BANG” lød lige som afgang fra en morter. Huske med det samme der skulle være fyrværkeri kl. 23. Klokken var dog 23.27 så gik det ellers løs, jeg er ikke så meget til fyrværkeri så blev i posen, men jeg ligger vel 200 meter fra hvor de har gjort det klar på en lille ø ud for Ulvö men jeg kan fysik mærke trykbølgerne, det er virkelig noget seriøset fyrværkeri det køre uafbrudt i 7 min. Det drøn og buldre så meget, gad vide for mange fugle der dør af skræk. Så kunne jeg sove igen.

Op som altid kl. 5, som altid virkelig frisk eller ikke? Men solen var fremme og jeg kunne få pakket og glide i vandet fra nogle runde sten kl. 06.40. Det var igen i dag flot vejr, sol og let skyer, men lidt mere vind og dønninger. Så snart jeg kom fri af øen, fik jeg modvind og modstrøm samt bølger ind skråt forfra. Vinden tog hurtigt til fra 2 m/s til en 4 m/s. Der kom lidt skyer ind fra syd med de var meget hullede så solen kunne forsat skinne. Men  hastighed var noget andet end i går mellem 3,5 og 4,5 km/t. Igen var det flot, roede mere ydrekyst så det var mere barsk, samt jeg krydsede meget, så meget af dagen forgik i åbent vand, alene og forladt. Der kom lidt både forbi, sjovt her oppe hilser vi altid på hinanden det sket ikke ofte syd på. Så var der lidt fugle rundt omkring men ikke mange. Mødte en enkelt Alk tror jeg. Så er den en del fugle som ligner en Tjest i være måde, men de her er mere hvide og grå, svømmer rundt tæt ved kajakken og dykke så når de er for nervøse, ved ikke hvad det så skulle være.

I dag skulle jeg ikke tisse så meget, men drak også en liter mindre end jeg plejer i går aftes, måske derfor?

Sådan gik dagen, så også to kajakker men de drejede af. Hele dagen var i bølger så kræfterne blev brugt. Så da jeg så der var et smalt sund på kortet der var lige så kort at gå igennem roede jeg ind, et godt sted for en pause. Her var meget flot men bådhuse helt ud over vandet, men pludselig stoppede sundet og der var meget lavvandet og rundt hjørnet manglede der vand 10 meter, ak. Der lå en hytte hvor en venlig mand tilbød og hjælpe at bære over, jeg tak nej tak også til kaffe. Fordi jeg skal jo ro hele turen, så roede tilbage og gik ud i bølgerne igen 20 min spildt. Havde lovet mig selv at jeg ikke ville ro over 10 timer i dag. Det passede også fint fordi der var for langt til Husum og til næsten kryds. Så da jeg nåede Granö fandt jeg en fin lille strand, så var det lejr tid og tid til at løbe op på toilet. Da lejr stod flot, gik jeg op til et træ og hængt alt mit tøj til tørre i vinden og solen og legede nudist tilbage til teltet, det bliver jeg aldrig.

Fik mig vasket og lagte tingende på plads mens jeg snakkede med familie, min kæreste er ond ved min datter, hun råber ”Far” fordi hun skal i bad. Det er hårdt at være datter, men sådan en mor. Jeg var en god far og bakke selvfølgelig min datter op.

Lavede helt uhørt om på rutinen, fordi efter en gang biksemad (pytt i pande) Gjorder jeg klar til i morgen. Kan ikke blive klog på vejret, da jeg kom sagde den at i morgen fra kl. 10 ville det blive dårligt vejr indtil onsdag med, så var noget arvelig over jeg ikke var roet til Husum, men kl. 18 var den ændret til simi dårligt vejr i morgen og rimeligt de andre. Så må se hvad det bliver, har rigeligt arbejde hvis jeg bliver vejrfast på et tidspunkt. Har i 4 dage prøvet at opload billeder, men hver gang for dårligt net.

Nu står resten af aften på lidt udstrækning er godt øm og det evige gøren klar.