Dato: 13. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 51 / Dag 69
Pos (google):  59 59 53.4 / 05 12 33.8 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 48,1 km (i alt 2165,3 km)
Rotid: 9t20m (12.00 til 21.20)
Vejr: 2/8 høje, en masse sol. 2-4 m/s fra syd. 12-16 grader. Aften 7/8 mellem. 6-8 m/s fra syd. 12-14 grader
Bølger, 20 til 100 cm, men tro ikke det er vind skabt mere fra både.

Aften gik med at være på computer, læse, se tv og snakke. Min datter ville ikke sove, så min kæreste sov kl. 22 min datter kl. 23.15 og jeg kl. 24.

Op lidt i 8 havde været vågede et stykke tid. Min datter var helt væk. Op i bad og pakke, fik gang i min datter og så gik vi alle ned og spiste kl. 08.45. Fik en god gang morgenmad og fik betalt og slæbt alt ned. Havde bestilt en taxi til kl. 09.45. Der kunne køre min familie til lufthaven. Jeg kunne køre med fordi jeg kunne stå af på vejen ved Bergen Brandstation, hvor jeg mødet med Åge og Erik, som kørte mig ud til Dykkerskolen. Hvor vi tog min kajak og udstyr ud. Jeg fik tanket op med vand, osv. Så tog Åge og Erik af sted igen. Tusind tak til Åge for super god behandling. Jeg gav mig god tid til at pakke. Lage alt op ved siden af kajakken, hvor det skal ligge, så jeg fik et overblik og pakket alt sammen, nu når alt har været ude og tørre. Det er vigtigt at få en god start igen. Da alt var lagt op og kontrolleret, skiftede jeg tøj og pakket kajakken. Så skulle jeg bare have kajakken ned over en trappe til en lille bro. Der kom en lyst fisker lige i det jeg skulle til det, så fik ham til at hjælpe med at løfte kajakken ned, gik super nemt, så kunne jeg ro af sted igen kl. 12.

Kom kun lige fri af dykkerskolen så var der motorbåde over alt omkring mig, godt nok mange også et par hurtig færger. Men fandt hurtigt ind i rytmen. Kunne konstatere at jeg hvis havde glemt at sætte den nye gps op til km/t, kurs, osv. så det fik jeg lynhurtigt ordnet. Jeg fandt hurtigt ud af at jeg ikke skulle krydse sejlrende, så heller ro ud midt i det hele, fordi der var både over alt. I dag vise alle at de så mig, ved at dreje lidt af, meget lidt af. Men dejligt så jeg ikke var i tvivl om de så mig, men så gjorder de heller ikke mere, fuld hammer lige forbi 20 meter fra mig igen og igen, så hvis man ikke kan lide bølger fra både, så er Bergen og om egen ikke noget. Gik fint, bølgerne gjorder mig ikke noget. Der var konstant både inde for 400 meter af mig, sejlbåde, motorbåde, kæmpe motorbåde, skibe. Samt kom også flere flokke på jetski en flok på 8 lige forbi.  Så fik hilst på en del både i dag, og holdt godt øje omkring mig, så har fået kikket en del over skulderen i dag. Ind ved en del små øer, blev jeg pludselig overhalet af en havkajak med roer og en mand i t-shit og flyde vest, men wing-pagaj, hej sagde vi og han roede forbi, piske af sted for at komme foran mig. Igen ingen snak eller noget, virkelig mærkeligt. Senere mødt jeg en dobbelt kajak også ved nogle øer, denne gang i mod mig, en dame forrest og en mand bagerst også en havkajak og wing-pagajer, dame i top og flydevest mande i bar overkrop og ikke andet.

Kan godt være jeg skal mere ud i åbent vand og små kryds, men jeg roer i todelt simi tørdragt, med et lag på benene og to lag på overkroppen, føler jeg har polar udstyr på i forhold til dem jeg møder. Men synes godt nok de har lidt på hvis de havner i vandet. Men det er deres sag, det bare så synd når det går galt og kajak sporten får et dårligt ry.

Min første plan var at ro til kl. 17 og komme ind i dags rytmen igen, men vejr udsigten for i morgen så ikke godt ud. Så Niels var på plet kl. 17 med en frisk vejrmelding som aftalt, så ikke godt ud. Ville blæse op første på aften og hele dagen i morgen. Så jeg ville forsætte ud på aften, vinden var ikke taget så meget til endnu, så forsatte videre syd på, men da jeg kom jeg her hvor jeg er, tog vinden noget til omkring 8 m/s men skulle ud i et kryds og kunne se det blæste mere der ude, kl. var også 21, så var ved at blive mørkt, så måtte være nok. Brugt 20 min på at finde en lejrplads, ikke mange gode steder her, fandt et par steder. Men lidt tæt på nogle hytter. Men kom i land i en lille slugt og op med telt, i mellem sten, men ser ud til at blive fint. Så desværre ud til at være en bagvej ind til en hytte der går lige forbi, men ser ikke ud til at blive brugt ret meget, så satser. Gider ikke forstyrre nogen. Så skulle der ringes hjem de var kommet godt hjem, Karen siger hun skal besøge far i næste uge igen. Kan se vejret ikke ser godt ud for i morgen, først på onsdag efter kl 6 ser det ok ud igen.

Har givet min kæreste skylde for jeg har ligge stille, vigtigt at være lidt efter dem. Så kan jeg sidde her i telt og tænke på at jeg har valt at se Bergen som en slags ”ro dage” så en vejrfast går nok, det behøver hun jo ikke at vide.

Så idag startede turen igen med et farvel til Bergen og familien.

Nu jeg pænt træt, sov godt der ude