Efter en god ”nats” søvn, stod jeg op kl. 12.15. Per var i fuld gang, havde vasket sig og var i gang med at lave pandekage dej klar. Jeg fulgte eksemplet og vaskede mig i elven. Utroligt dejligt, fordi solen bagte og jeg kunne stå og luft tørre.

Per og jeg sad og nød en bog, til de andre stille og roligt kom op. Vi nød morgen, med læsning, solbadning da det var så varmt vi kunne sidde i shorts. Vi nød Per’s pandekager efterhånden som de kom af panden.

Da maden var sunket, gik Per og jeg en tur. Først rundt til eskimoruinerne og videre op i baglandet. En flot tur. Vi fandt et par moskusokse skeletter på vores vej. Vi endte igen nede ved de andre eskimoruiner og Dødemandsbugten hytten. Et virkelig herligt sted det her.

Vi nød solen ved hytten mens vi pakkede samme, læste og nød livet. Igen var der højtlæsning af Henrik om krigen og hytten her.

Før vi tog af sted fik vi knækbrød. Efter en omgang pakning kunne vi stavne ud på en lille tur i dag.

Klokken var 18.50 desværre var der lidt mere vind i dag, men ikke noget af betydning. Vi nød kysten som hele tiden ændre karakter. Først var det gamle klipper, hvor alt er slået i stykker og ligger hulter til bulter. Senere blev det mere fastklippe i mange farver. Igen i dag hele tiden med edderfugle på vandet både hunner og hanner, dog ikke ællinger. Flere steder hvor klipperne går lodret i vandet er der små mågekolonier at se på. Der kom også en sæl bag de andre som var meget nysgerrig, som Per og jeg hyggede os med at fløjte af.

Vi hyggede os en god time frem til Eskimovig hvor vi ville i land. Dog kom vi i land lidt før, fordi vi vidste der skulle være Eskimoruiner, så da jeg så en del ruiner gik vi i land. Der var ikke hytte at finde som der også skulle være. Efter en rundtur og lidt og spise padlede vi videre og kort efter kom Eskimovig til syne. Vi ville ikke i land igen, så det blev til billeder fra kajakkerne. Det var begyndt at blæse lidt op til en 6 m/s og bølgerne tog lidt til. Derfor ville vi videre til Eskimonæs.

Vi ankom til Eskimonæs kl. 21.25, vil lage os i den vestlig beskyttede del af stranden og bar vores ting op til dette historiske sted. Eskimonæs blev bygget i 1931 af Lauge Koch og hans 3 års ekspedition. De byggede også en tilsvarende hytte på Ella Ø de kunne arbejde ud fra. Senere overtog politi tjenesten hytten. For i aug. 1941 til at blive Slædepatruljens hovedkvarter under Anden Verdenskrig.

Den 23 marts 1943 var det slut for Ekskimonæs som blev angrebet af Tyskerne fordi Danskerne havde opdaget deres station en uge før. Noget af stationen blev ødelagt. Men Amerikanerne gjorde det helt af med den den 13. maj. 1943, da de bombede stationen af uvise årsager. En lille hytte overlevede alle de angreb og det er den vi sidder i nu.

Efter vi kom pakkede vi ud og slog telt, da der kun er plads til to i hytten. Per og jeg gik en god km efter vand, underligt der ingen vand er i nærheden. Vi hyggede med at pakke ud og kigge os lidt omkring. Jeg hyggede mig med endnu en tur til vandstedet, fordi jeg havde tabt et låg til den en vandsæk første gang, som det lykkedes mig at finde igen.

Efter aftensmaden, kom en lille kutter ind til kysten. Det var Slædepatruljen Sirius der kom for at lægge depot ud i deres standard hytte ikke langt her fra. Der af den eller anden uforklaring årsag er bygget her. Når denne fine hytte er her.

Vi var alle nede og hilse på de kendte ansigter og give en hånd med at slæbe depot op, mad, pemmikan og fisk til hundene, fuel, osv.

Nu sidder Bjørn og jeg og hygger i hytten og de andre går en tur. Senere kommer Siriusfolkene på besøg.

Ïgen en god dag, herligt at vejret er med os og vi har så god tid til at se de historiske steder.

Dato: 26-27. juli

Dag / Lejr: 4/4

Pos: 74 05 740 / 18 50 740

Distance: 13,8 km (kl. 18.50 til 21.25)

Vejr: Først sol og en 10 grader, over 20 i solen, let vind og lette skyer. Senere 5 grader og en 6 m/s fra øst.