I efterårsferie var der igen tid til et lille mikroeventyr med min datter. Denne gang skulle far og datter turen gå til Kompedal Plantage og Alhedens Plantager, mellem Ikast og Viborg, på en lille vandretur. Min datter og jeg havde længde planlagt vi skulle på tur i efterårsferien, da jeg havde hende fra mandag til fredag. Jeg havde forslået vi tog på kajaktur i det Sydfynske Øhav, men det ville kræve en god vejrudsigt. Op til vores lille eventyr, kunne vi konstatere at vejrudsigten ikke var med os, da der var lovet kraftig vind onsdag og torsdag, det ville ikke være godt til en kajaktur med min datter. Derfor aftalte vi hurtigt at tag på vandretur i stedet, planlægningen og pakning var op til mig, før jeg kørte til Fyn og hentede min datter.

Jeg ved at i efterårsferien er der ekstra tryk på de populære vandreruter, shelters og teltpladser. Personligt får jeg mest energi af at være i naturen, når jeg har det næsten for mig selv, så derfor kikkede jeg hurtigt efter vandre muligheder i de store jyske plantager, hvor der også er fri teltning, fordi det giver en masse frihed.

Jeg faldt hurtigt over Kompedal Plantage og Alhedens Plantager, her er der store områder med fri teltning, flot natur, nok plads til at vandre nogle dage, fine fortidsminder, samt der går lidt af hærvejen igennem området, hvor vi har været før.

Plantagerne ligger også tæt på nogle af de andre plantager vi har vandret i som:

Derfor synes jeg det var oplagt at få Kompedal Plantage og Alhedens Plantager med og se hvad det kan byde på.

Da alt var planlagt og pakket, kørte jeg til Fyn og hentede min datter. Vi kørte videre op til Alhedens Plantager, som består af Havredal, Stendal og Ulvedal Plantager. Vi parkede på en rasteplads ved Ulvedal Plantage. Det var allerede sidst på eftermiddagen, så vi gik ikke særlig langt før vi slog lejr midt ud i skoven, lige i kanten af fri teltning området. Men vi nåde også at besøge den fine langdysse ”Jens Langknivs Hule”, i Ulvedal Plantage.

Jeg startede næste morgen, men en lille fotojagt, mens Karen forsat sov, hvor jeg var heldig at møde en fin spidshjort (kronhjort).

På vores anden dag og først rigtig dag, gik vi videre syd på og gik videre ned i Kompedal Plantage, hvor vi gik ned til kanten af Grathe Hede (Gråhede). Her spiste vi middagsmad og gemte vores rygsække. Så gik vi en rundtur i området, jeg med Karensrygsæk, med lidt forsyning og tøj, samt mit kamera. Karen uden noget. Vel tilbage igen, slog vi lejr hvor vores rygsække var gemt. Både om aften og næste morgen, var jeg ude i et jagttårn tæt på og side og se efter dyr, nogle flotte timer, men uden dyr.

Vores 3 dage, gik vi ud og ramte Hærvejen, der løbe og gik mod nord, her mødte vi flere hold vandrede der alle var på vej mod syd. Vi genså det fine ”Kong Knaps Dige”, et forsvars anlæg fra jernalderen, som vi også besøgte under; “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark“. Vildt at tænke på at den simple jordvold er ca. 1.700 år gammelt. Vi vandrede af Hærvejen tilbage til Ulvedal Plantage og vandre ind i Stendal Plantage. Her gentog vi middagsrutine fra dagen før og efterlod min rygsæk og det meste af Karens grej og gik endnu en rundtur og så noget mere natur og gamle gravhøje.

Efter endnu en herlig nat i telt, kunne vi dag 4 gå de få kilometer til bilen og vores lille mikroeventyr var forbi.

Overordnet

Kompedal Plantage og Alhedens Plantager er nogle fine områder. Der ligger en del fine fortidsminder både i plantagerne og nær, som

Info om områderne:

Det er rigtige plantager, med store skovområder, men masser af flotte områder. Men områderne er også plantager, med de lange lige veje og ens skovdrift. Det kan godt gøre det lidt ensformigt og virke lidt længere når man kan se langt frem. Derfor lage vi også rygsækkene og gik rundture, da vi så kan dække et større område.

Der er en stor bestand af kronhjorte i område, men jeg så deres kun en. Der er også masse af hedeområder og åbne områder, hvor der er mange andre små og store dyr. Efteråret byder på en masse smukke farver, men også lidt mindre dyr.

Vand i områderne:

Det er muligt at få vand flere steder i området.

Jeg kan klart anbefale at besøge området, så længe man har overnævnte med i sine overvejelser.

Data på vores vandretur

Vandretur i Kompedal Plantage og Alhedens Plantager (Havredal -, Stendal - og Ulvedal Plantage) [Mikroeventyr] kort

• Dag 1:
    • 4,5 km med rygsæk
  • Dag 2:
    • 8,1 km med rygsæk
    • 8,5 km uden rygsæk
  • Dag 3:
    • 11,1 km med rygsæk
    • 7,8 km uden rygsæk
  • Dag 4:
    • 2 km med rygsæk

—0—

Dog var vores lille efterårsferie ikke slut. Da jeg havde lovet Karen lidt luksus, så vi kørte til Silkeborg og spiste frokost, samt tog en overnatning på hotel, med pool og hygge. Fredag kørte vi retur til Fyn og tog en tur i biografen, så der var rigtig efterårsferie stemning.

Endnu nogle gode oplevelser og eventyr var i hus, med min datter.

Relateret indlæg

Facebook opdateringer

Indlægget er opdateret: 13. april 2024

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.