Lejer / dag: 8/9
Pos (google) N 56.47640 E 08.12497
Distance roet: 11,85 km
Rotid:  1 timer og 40 min
Vejr: 0 grader, 8/8 tynde til 8/8 lav, sne til snestorm, 4 m/s til 15 m/s, bølger 1 meter fra sydvest, dønninger på 1,5 til 2,5 meter fra vest. Bløde rund bølgerne.

I går efter mit bad, dejligt, gik jeg ned i mit telt, på vej der ned, mødte jeg Henry, som spurgte om jeg ville til kaffe, så ville han hente mig kl. 1830. Så jeg skydte mig tilbage til teltet fik lidt mad, m.v. før jeg blev hente af Henry, og kørt hjem til hans og Erna’s hus, en meget hyggelig aften, med hygge, snak om løst og fast, samt fik set lidt nyheder. Alt sammen fuldt op af ostemadder, æbelkage, slik, the og sodavand. Sikke en aften. Og de har også Danmarks eneste julebelysning uden lys!  Julepynt lavet af refelkser, så når en bil drejer ned af vejen, dunker et hele julelandskab op, med trær, snemænd, huse, julemanden og meget mere, meget flot og anderledes.

Ved 22 tiden blev jeg kørt tilbage, TAK for en god aften.

Jeg var vel i posen kl. 2230 og sov som et barn, mens jeg krydsede finger for vejret i dag.

I dag den 5 jan. vångende jeg og synes at teltloftet var lige lovligt tæt på min næse ca. 10 cm. viste sig at der lå et tygt lag tøsne på mit telt, så jeg fik det trykket og sparket af, så jeg kunne komme op, så jeg måtte ud og spænde alle baduner, m.v. igen, før jeg kunne tænde op i primusserne. Kl. 0622 ringede var jeg på Godmorgen P3 med Kanonkongen, synes selv det gik godt, havde troet han gik mere til mig.

Jeg fik varmet vand, noget at spise og gjort klar, vejrmelding er tvivlsom, da der er kuling på vej ned, men der skulle være et vindu åben nu og frem til ca kl. 11. Men jeg kan ikke sejle eller bestemme om det er godt nok før det bliver lyst, så jeg må pakke sammen, og håbe det bedste.

Jeg får besøg på stranden af en tidligere fisker kaldt HQ, han mener også der er en mulighed, men at jeg ikke må sejle mere end til Q små 12 km væk. Da det bliver lyst, ser det rimeligt ud, bølgerne er pæne, men vind er kun på 4 m/s. HQ hjælper mig ud og siger han vil holde øje med mig.

Her må jeg så indrømme, at jeg stor set fik følge bil, selv om man ikke må. HQ orienterede Havnvagten, samt dukkede op med jævne mellem rum på hele min tur.

Min tur var en blandede oplevelse, det var lige hvad jeg synes der var ok, nu igennem havneindløbet  var jeg noget spændt på hvad der bød mig, kom fint rundt molen, men så kom bølgerne, et lavt støtte tag redet mig for en stor bølge som ramte mig hårdt siden lændes, men så blev det bedre. På min tur nord på, var bølgerne forholdsvis bløde, så jeg dansede lidt omkring, men var ikke ved at vælte. Brænding var voldsom, så jeg holdt mig ca. 200 meter ud, og håbede på jeg ikke måtte stoppe før Q. Jeg kom der op ad, roede et jævnt tempo, har heltiden klar til at lave rortag og støttetag, men kom fint femad. Q dunkede frem foran mig, kunne se der allerede var en samling af nogle personer. Da jeg nærmede mig blev katastrofe lyset tændt på en bil, det var HQ der ville vise mig at jeg var ved Q, jeg kom fint ind da der er en stor Høfde (kystsikring, sten mole ud i vandet) som giver et fint landgangs sted i læg. Jeg kom fint i land, en løber tog i mod mig, samt nogle tidliger fisker, samt  HQ der havde fuldt mig hele tiden. Ville ikke sejle længer når lokale fisker siger stop, samt kunne se snestorme var på vej.

Snakkede lidt, så bar jeg mine ting op til nogel shelters, kunne se vinden og snevejret kom som en sort mur på vej ned mod mig. Alle kørte jeg takkede HQ for at holde øje med mig, det var pænt de går så meget op i mig. Løberen kom igen, Jacob tilbød jeg kunne kom hen til ham senere. Jeg slog telt, snevejeret tog til, ringede lidt rundt, alle sagde snestrom på vej, det kunne jeg godt se. Kort tid efter var der besøg, Jacobs kone kom og tilbød jeg kunne bo ved dem.

Jeg tænkt jeg heller måtte ringe til Havnekontoret i Thorsminde og sige jeg var i land, hvis de tænkte på mig, men det havde de hørt fra HQ, gad vide om hele byen ikke ved mere end jeg gør, håber ikke redningsmandskabet også har stået klar. Men igen en stor tak til alle i Thorsminde, fordi i tænker så meget på mig og går op i mit projekt.

Men det dejligt at få rykket mig lidt igen, så jeg er klar når der kommer godt vejr igen.

Så kort tid efter kom Jacob og hentede mig, og alt mit våde, sandfyldte udstyr, så en kort lejrplads ca. en time.

Lige siden har jeg opholdt mig ved Jacab og Lise Lotte og deres to børn, igen går snakken og jeg har fået det dejligste mad, mit eget værelse og alt mit udstyr hænger til tøre i deres lade.

Så til dem der tænker på hvad jeg lave i snestormen i dag og nok i morgen, så hygger jeg mig, ved en rar familie i Fjaltring, lige ud for Q.