Dato: 27. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 111  / Dag 145
Finland Lejr 1 / Dag1
Pos (google):  (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  54,1 km (i alt 5021,1 km)
Distance roet i Finland: 51,1 km (i alt)
Rotid: 10t10m (08.40 til 18.50 (start på Blå-hvide bånd kl. 09.15)) (Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 lav til mellem, tykke, til tider lidt tynde. Tåge i start sige 150 meter til 500 meter. 2-5 m/s syd. 14-16 grader.
Bølger havblik i læg. Ellers 30-50 cm, til tider 70 cm

Klokken 21 lukkede centeret og vi blev sendt ud, sødt. Vi gik ned til teltet og aftalte at stå op kl. 7. Vi begge have en hel del vi stadig ville nå, så tilbage på computer. Jeg skylder en tak til Nic, her i Finland med hjælpen til at finde en løsning på datatrafik. Meget sjovt både jeg og Peter synes vi kan se vi er kommet til Finland, folk ser lidt anderledes ud. Hørte heavy metal på restauranten, super dejligt. Vi begge har bemærket at en del folk halter, gad vide om de spiller for meget ishockey? Eller hvad de har lavet. Dejligt med nye indtryk, glæder mig til at opleve Finland og de folk jeg kommer til at møde.

Jeg havde jokket med at parken nok var der at de unge mennesker tog hen for at drikke og ganske rigtig kl. 22 kom de første en ordentlig flok, som kom ned for at kikke. De var noget nervøse da jeg kom ud af teltet, men vi snakkede lidt, de var 17 år og prøvede at høre om jeg havde cigaratter, sagde det have de ikke brug for. De snakkede faktisk meget dårligt engelsk, så vi fik ikke snakket så meget. Her efter hold di sig væk, det vil sige de holdt fest 50 meter væk ved nogle bænke. Jeg lage mig kl. 23 men tanke på at jeg nok ikke fik sovet meget, men lidt over midnat forsvandt alle de unge mennesker. Peter han tyv startede kl. 06.40 så var det bare op, vi begge satte vores computer til ladning, mens vi pakkede, det tog lidt længer tid nu når alt har været ude.

Da vi skulle i vandet, havde jeg set der lå en gamle trædør, den tog vi og lage som rampe, ned af stenen, så det var super let at få kajakkerne i vandet, så kl. 08.40 roede vi ud i tæt tåg kunne se en 150 meter. Vi fulgte sejlrende ud og tilbage til Grænsesten nummer 59 i Sverige, her tog vi et start billede, til det Finske kajak bånd, det Blå-hvide bånd. Henrik bag som er en af folkene bag det Blå-hvide bånd har været meget behjælpelig, virkelig dejlig. Læs meget mere om det Blå-hvide bånd her. Når man kommer fra det Svenske bånd, kan man starte direkte her. Så kl. 09.15 erklærede vi officiel start. Vi var super heldig at de få minutter vi tog billeder, lettede tågen og vi kunne bevæge os ud på et nyt eventyr. Kort efter start, kunne vi se på vores kort at vi kunne krydse ind igennem nogle mindre floder / kanaler, eller hvad det var, herligt det ville gør vi kom i læg og kunne spar lidt km. Så vi roede glad der ind, det viste sig at være en knap så god ide, hele floden var groet fuldstændig til, underligt når den er både på vores kort og mit søkort. Men så fik vi også set det område her. Vi gik hele vejen uden om Tornio havn, her blæste det en 3-5 m/s fra syd og der kom lidt bølger på en 50 cm. Men ingen problemer, vi gik her efter ud i dags først af mange kryds. Det første her på 19,5 km ned til Kemi /Ajos. Vi fik lidt mindre vind, med til gengæld lidt større bølger fra siden / syd op til 70 cm, men de var forholdsvise bløde, så det gik fint og hastigheden var god. Jeg hørt igen lidt musik og lidt podcasts når vi ikke snakkede, så hygger jeg mig bedst. Rundt den store havn ud for Kemi, var der en del sejlbåde ud og nyde lørdage. Vi fik en del refleksbølger, men igen problemer. Vi valgt dog at gå inden om nogle øer, noget nemmer at tisse i læg. Her fra tog det ene kryds det næste, bølgerne faldt lidt igen, men vejret var forsat nedlukket og gråt. Vi havde en 10 km sigt, men når vi passede de store vindmøller, lå de ofte gemt i skyerne, så sigten opad var ikke mere end 100-150 meter. Enkelt gange lykkes det solen at finde et lille hul, med tynde skyer, så den kunne sende lidt lys ned til os.

Dagen i dag var meget stille i den forstand at vi bare lå og roede i bølgerne fra Kap til Kap i det her nedlukket vejr. Hastigheden gik lidt op og ned efter forholdene men det gik godt der ud af. Vi har stort set ingen fugle set i dag, lidt ænder, et par skav, 3 havterner, 3 toppet skallesluger, som alt løb bort på vandet. ingen måger?

Sidst på dagen valgte vi at krydse ind bag nogle øer, det var lidt ro og lidt til øjnene. Kræfterne var også ved at være brugt og mit normale måle med mellem 10-11 timer i kajakken var også snart nået. Så vi tog et lille tag til og fandt en lille ø, efter lidt ledden, hvor der var en lille sandstrand og et shelter på den anden side.

Vi slog hurtig lejr på den lille sandstrand, så teltene ligger helt tæt. Klokken var mange vi var i land 18.50 efter 54,1 km. Vi har aftalt at stå op kl. 6 (som før = kl. 5 i DK og Sverige). Så der skulle laves mad, på computer. Det nye Finsk net skal tages i brug, bliver noget anderledes, når jeg nu skal bruge computeren til vejr, mail og alt. I stedet for min iPhone, gør jeg skal være noget mere struktureret og ordne alt mens computeren er tændt. Kom til at savne det fleksible løsning med min iPhone.

Fik et spørgsmål om hvordan mine fødder kunne klar at være i neopren sko hele tiden. Jeg har ikke haft nogle problemer, andet da jeg havde det her der brændt i den en sko. Min fødder har været våde mange timer, men det gav ingen problemer, søger selvfølgelig for at få dem tørret godt op hver aften, men mærkede ikke noget. Nu er jeg tilbage i tørbukser, så det er dejligt og ikke så vådt mere. Det samme gælder mine hænder som jeg heller ikke har haft problemer med. Herligt.