Dato:  10. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 96  / Dag 128
Sverige Lejr 33 / Dag 43
Pos (google):  61 51 44.5 / 17 20 12.5 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  44,4 km (i alt 4397,7 km)
Distance roet i Sverige: 1617,7  km (i alt)
Rotid: 10t30m (06.25 til 16.55)
Vejr: Skyfrit til 6/8 mellem. 2-8 m/s nord til nordvest. 15-19 grader
Bølger 20 til 100 cm nordvest til nordøst

Det blev en af de dage man må tag i små bider, men så ender det alligevel med man bliver mæt. Aften i går gik desværre med at kæmpe med netforbindelse, så tog meget god tid. Kunne som dog komme i noget lunde god tid 21.20. Op kl. 5, kunne desværre ikke få netforbindelse, så ingen friske vejrmeldinger, men i går sagde den 4-2 m/s fra nord. Ud og pakke kajak, den vig jeg ligge i var vandet stille, men ude i mellem øerne, kom vandet hurtigt mod syd, tænkt det måske meget naturligt når vandet bliver presset ind mellem nogle øer og tænkte ikke mere over det. I dag var jeg trukket i uldsokker i mine neoprensko for at undgå det der brænder i min venstre sko, men valgt at tage på i begge, kan bedst lide ting er ens. Roede ud kl. 06.25. Så snart jeg kom fri af vigen = 2 min, så kunne jeg se at det ikke så godt ud fremad, der var hvide skum sprøjt og en god modstrøm. Roede op mellem øerne, ganske langsom grundet modstrøm bølgerne steg hurtigt til mellem 50 og 100 cm. Overvejede kort at ro tilbage og lægge mig igen, men det ville ikke være sjovt. Ville lige ro ude fra øerne og vurdere forholdene. Bølgerne var tætte og våde samt vinden stod lige i hovedet med 6-8 m/s hvor kom det fra. Der var 6 km mod nord til nogle øer, så ville jeg få modbølgerne, i stedet for de 10 km skråt over mod Holick. Så gik videre mod nord, det var hårdt men ikke noget der gjorder mig bange, så forsatte. Tænkt jeg lige så godt kunne kom over så måtte jeg evt. lægge mig i Holick. 2/3 over blev bølgerne lidt mindre aggressive så valgt at dreje direkte mod Holick, de små 10 km tog 2,5 time. En hård tur, var klar til at stoppe, men da jeg lå i læg af land, ringede jeg lige til Niels og fik ham til at tjekke vejret, der skulle være godt vejr 4 faldende til 2 m/s.

Bestemte mig for at jeg lige så godt kunne tage en lille bid til og ro ud til ydre kysten  og se hvordan den var, der var et par km i læg. Ydrekysten så ok ud, der var 8 km til næste ø Kuggörarna. Igen bestemte jeg mig for at tage den bid med. Ydrekysten her ved Hornlandet var meget specielt, det meste er store runde sten med spredte træer. Her var virkelig mange skav, dumme som altid selv om jeg er roet forbi dem, så bliver de bange og flyer væk, de er utrolig sky. Bølgerne var forsat en meter, men de var blevet mere blød og ok at ro i, vind var meget mærkelig blæst generelt 5-8 m/s fra nord, men kom nogle små perioder hvor den stort set forsvandt, men de varede ikke længe. Så efter 5 timer lå jeg i læg af en dæmning ved Kuggörarna, jeg var virkelig brugt, jeg har virkelig brugt mange kræfter og været på hele tiden. Her var en ok lejr muligheder, men jeg kunne jo lige tag en bid til fordi vinden lage sig lidt igen, så videre det gik. Vinden lage sig til 2 m/s bølgerne faldt lidt men kom nu mere ind som bløde dønninger på en 50 cm, så tempoet kom op. Da jeg kom til nord kanten af Hornlandet var der jeg godt træt klokken var blevet 15, tænkte jeg skulle stoppe var godt tilfreds samt ud gik landet mod vest, men bølgerne blev ikke større her, så skulle måske lige tage en lille bid mere, omvendt ville det være dejligt at komme over hvor landet går mod nord igen, fordi i morgen skulle det blive nordvesten vind. Kikkede på kortet, den optimale vej over var 9 km, for langt nu. ´Næste 6 km synes det er forlangt, 4,5 km det var ok, her ville jeg føle land tæt på, så hvis det skulle blæse op eller jeg var for træt kunne jeg nemt stoppe. Jeg gav den gas over, nu ville jeg i land, kom over med de sidste kræfter længe siden jeg har været så træt. Men ak ingen gode lejrpladser. Endte med at må bide i det sure æble og ro 2 km mere mod nord. Det skulle være den sidste bid, jeg var langt over overmæt. Jeg var virkelig brugt men kom der op og fandt en fin sandstrand, så var det bare om at komme i land og undgå alt for meget sand i det hele. Endt med at bid+bid+bid, osv. endte med 44,4 km på hele 10t30m. Sølle 10 km fra et sted nogle søde mennesker har inviteret mig ind, men har overhovedet ikke mere i kroppen i dag.  Kom i teltet og kastede mig over kartoffelsalat og kylling. Samt kage og chips, jeg spiser sjældent chips der hjemme, men nu vil jeg have dem, tror det er salten, kroppen gerne vil have.

Min krop er godt brugt og vejret siger til 4 m/s fra Nordvest hele dagen i morgen, så må jeg se hvad det er på vandet, heldigvis skulle jeg være lidt mere i læg i morgen de første 45 km.

Hvad har jeg så set af fugle i dag, lidt ænder, måger og dyk fugle, samt en 500-600 skav, helt utroligt mange. Har set 3 motorbåde i dag, ingen sejlbåde, kan godt se ferien sæsonen er ved at slutte.