Her i foråret 2016 blev det igen tid til at vandre på en del af Øhavsstien, med min datter. Vi havde i 2013 og 2014 taget andre etaper og vil denne gange rejse på en anden delstrækning ad  Øhavsstien i nogle dage. Denne gang havde vi 3 dage til at vandre fra Svendborg til Lundeborg. Min datter, Karen var blevet 8,5 år, så hun er selv med til at bestemme hvad vi skal. Det var en del af vores sommerferie, da jeg kort efter skal på ekspeditionen “Yukon River, Eventyrlige Yukon“, igennem Canada og Alaska. Samt jeg var lige kommet hjem fra en af mine guidede ture over Indlandsisen, hold 2016.

Vores tidligere etaper var:

Vi kunne selv sørge for transport denne gang. Da vi dagen før kørte til en lille teltplads, nær Lundeborg, her overnattede vi og hyggede. Dagen efter den 14 maj, kørte vi til Lundeborg og stillede bilen, her hoppede vi på bussen og kørte til Svendborg, hvor vi kunne vandre direkte afsted fra busstation/Svendborg Station. Det er under 500 meter til havnen, hvor ruten starter og følger vandet. En flot rute, der starter på cykelstier og senere på små skovstier tæt på vejen og ved vandet, men det går op og ned. Meget af ruten er også på markveje og lidt på asfaltveje.

Vores første dag, endte med en flot tur op langs Vejstrup Ådal, der er utrolig smukt, men den lille sti ned i ådalen. Det er også en lang strækning, og her sidst på dagen, synes Karen der var langt til lejr. Nær hovedvejen mod Svendborg, ligge en Vejstrup Ådal Shelter, det var optaget, så vi lå i telt, ved en lokal lodsejer tæt på. Vi havde en herlig tur, dog med lidt humør-svingninger i løbet af dagen, fra min datter. Men det gør aftenen i teltet endnu mere dejlig.

Her er vores små opdateringer fra dagen, på Facebook:

14 maj 2016

En herlig dag, på Øhavsstien fra Svendborg mod Lundeborg (far jeg hader at vandre). Med dejlig natur (far jeg vil heller se iPad). I højt humør (far jeg har så ondt i foden jeg ikke kan gå mere). I herligt vejr (far jeg hader byger). Dejligt at nå lige over 15 km og slå telt (far hvorfor er der nogen i det shelter vi skulle sove i). Herlig Far og datter tur

Efter en god dag (Karen laaang dag). Har vi hygget i teltet. Der er altid iPad, kortspil, slås, Karen læser for mig, se på kort og rute til i morgen og spise lørdagsslik (far det er dejligt). Nu hygger jeg med Tore Grønne’s nye bog ”På drømmenes afveje i USA”. Herligt at være på tur. #erikbjørgensen #komud #eventyretstarteridinbaghave #øhavsstien #toregrønne

Næste dag gik det videre, var overraskede smukt, især den gamle vandmølle og videre mod Broholm Slot. Den lange første dag, sad i benene på Karen, så vi havde en del hygge pauser. Dog fik vi nogle få ordentlige byger. Ved Broholm Slot var der et stort ride stævne i gang. Det var lige noget for Karen, så vi smed rygsækkende og så på. Der var også en lille bod, så vi kunne købe noget at spise. En noget overraskende oplevelse (er selv gammel rytter, fra min barndom). Vi havde god tid, da vi ikke skulle så langt i dag. Fra Broholm Slot gik det af små stier langs markerne og videre til en lokal lodsejer, hvor jeg havde en aftale om vi kunne sove i en lille skov.

Vores tredje og sidste dag, gik videre og forbi Hesselagergård Gods. Herfra gik det ned af Gammel Lundeborg vej, ned igennem den flotte skov. Ved stranden, kunne vi nyde de Skotsk Højlandskvæg der gik på marken, med der helt små hårtotter af kalve. Det sidst lille stykke langs stranden til Lundeborg var flot og varmt, vi sluttede i Lundeborg på legepladsen og fik en stor is. Før vi kørte videre, ned til min mor og hendes mand. Her var vi heldig at se ugleunger, så fint.

En opdatering fra Facebook på dagen.

16 maj

En herlig afslutning på vores sidste lille del af Øhavsstien fra Svendborg til Lundeborg (Dette var vores tre tur på Øhavsstien). Vi så Jættedyser, en masse dyr, et slot og is i Lundeborg. Vi sluttede lige af med at se ugleunge ved bedsteforældre. Herligt med eventyr i min gamle baghave? #eventyretstarteridinbaghave #komud #erikbjørgensen #øhavsstien

En rigtig fin tur, i virkeligt godt vejr og med mange små oplevelser. Det er så herligt at få de her små mikroeventyr sammen. Give et godt sammenhold og kvalitets tid sammen.

Lidt billeder fra turen:

Data på turen

• Dag 1, ca. 15,5 km.
  • Dag 2, ca. 10 km.
  • Dag 3, ca. 5 km

Oplysninger

• Øhavsstien, info side med de forskellige delstrækninger
    • Faldsled – Svanninge Bakker – Faaborg – Fjællebroen
    • Fjællebroen – Egebjerg Bakker – Svendborg
    • Svendborg – Broholm – Lundeborg
    • Svendborg – Tåsinge – Siø – Rudkøbing
    • Lohals – Tranekær – Stengade Strand
    • Stengade Strand – Rudkøbing – Henninge Nor
    • Marstal – Ærøskøbing – Søby
      • Kan købes en bog om rute og hentes folder.
    • Overnatningssteder, kan også ses på udinaturen.dk
      • Der er også campingpladser og ”Bed & Breakfast” undervejs, hvis det skal være mere luksus.

Håber du selv kan komme på nogle dejlige ture/mikroeventyr.

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 4. februar 2022

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.