Dato: 1. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 87  / Dag 119
Sverige Lejr 24 / Dag 34
Pos (google):  58 56 06.4 / 18 01 07.2 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  57,6 km (i alt 3953,7km)
Distance roet i Sverige:  1173,7 km (i alt)
Rotid: 11t50m (06.30 til 17.20 og 18.20 til 19.20)
Vejr: Skyfrit til 6/8 lave, meget sol. Vindstille til 4 m/s nord. 15-19 grader
Bølger, 10-20 cm. Enkelt steder 30 cm.

Når som altid ikke noget som helst sådan en aften, lagge mig 21.20, efter at have set den flotteste solnedgang. Op kl. 5, ude og tisse, kunne desværre konstatere at jeg lage mig til at sove i vindstille, men nu var der 4 m/s fra nord. Fik spist og pakket sammen, var noget længe om at vågne og få kroppen i gang. Men alligevel lykkes det at komme på vandet kl. 06.30.

Der er mange småøer for tiden, rigtig skærgård, men med mange åbne stykker, så vinden tog toppen af hastighed, forsat kan bølgerne ikke rigtig bygge op så gik fint der ud af. Der var ikke en sky på himmelen, samt temperatur steg hurtigt som sol stod mere og mere op. Der var faktisk mange både på vandet, men nok også lidt mere tydeligt når der kun er få sejlrender her inde mellem øerne og jeg fulgte den i dag.

Der har ikke været så mange fugle de sidste dage, men i dag var der lidt flere edderfugle og Bramgæs. Så også en enkelt havørn igen kom den flyvende hen over mig, sjovt som om de er mere van til mennesker her i Sverige, de kom aldrig så tæt på i Norge.

En anden betragtning mellem Norge og Sverige er dybten her mellem øer, der gør jeg ingen stor skibe ser, kun lystbåde. Men i Norge kunne der komme kæmpe fragtskib de mærkeligste steder.

Dage gik lige så stille, ro en lille time pause i læg af klipper, ind i siv, osv. Fik hils på en masse både. Vinde lage jeg lidt men så kom der lave skyer ind med ny vind, så hastighed lå mellem 5 og 6 km/t.

Jeg kom rundt og roede ned mod Nynäshamn, så en kajak komme i mod mig, det viste sig at være en foskajak som en mand var på tur i, snakkede ikke da han holdt væk fra mig. Kom stille og roligt ned mod Nynäshamn var godt brugt, men skulle gerne 3 ting, handle, have vand og strøm. Jeg fandt kajakklubben på vej ind, snakkede med en om hvor der var et supermarkede og om der var nogen steder jeg kunne overnatte, han henviste til campingpladsen men den ligger på den anden siden i en fjord. Roede inden om byen til gæstehavnen, her var mange både på vej ind og ud så skulle passe godt på, ud for centrum roede jeg ind, fandt en kajakbro, eller retter sagt en dame viste mig den, da jeg lå på den anden siden til at starte med. Her trak jeg kajak op og gik 400 meter op i byen og fandt et Coop og fik handlet. Bag efter fik jeg fyldt vand. Her er ingen steder for telt, så må pakke og ro ud af byen, kikkede efter et sted at slå lejr, hvor jeg kunne få strøm, men var nogle hytter men klipperne er meget stejle så ingen lejrpladser, næste sted var lukket område, skydeområde. Så endte med jeg måtte ro en time mere ikke helt planlagt, kom til nogle øer, her var også hytter men også en fin lille sandstrand. Men selv om jeg er kort fra hytter, kan jeg ikke gå der hen, så strøm må vente desværre, men fik 2 ud af 3 ting.

En fin dag, nåede lidt kort i forhold til jeg har roet næsten 12 timer, så er det kun 57,6 km

Var først i land kl. 19.20 op med lejr. Fik kartoffelsalat og kyllingelår, Sprit og kage. Så skulle aften rutinerne i gang, men det var allerede sent, går ud over min skønhedssøvn. Og tænk det er allerede august.