Dato: 18. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 130  / Dag 167
Finland Lejr 20 / Dag 23
Pos (google):  59 49 10.7 / 22 58 10.3 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  46,1 km (i alt 5901,4 km)
Distance roet i Finland: 918,4 km (i alt)
Rotid: 10t40m (07.55 til 18.35)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 5/8 mellem tynde til 1/8 mellem tynde, meget sol. 2 m/s nord gående til 3-5 m/s fra æst til sydøst. 12-14 grader.
Bølger 10-30 cm fra vest til sydvest.

Aften på min lille ø gik fint, fik igen hyggeligt lidt, før drømme land kaldte. Klokken 22.30. Op igen kl. 06.30 kunne se der lå lidt dis her til morgen, men ellers flot vejr. Fik pakket og gjort klar til kl. 07.55, der var lidt høje tynde skyer der dække solen, disen gjorder det var lidt køligt, ikke for kroppen men for fingerne så på med luffer. Som de sidste dag, gik det mellem små øer, morgen var meget stille både for fugle og både, så ikke meget. Men flot landskab, meget varieret, fra ø til ø, altså så meget det kan når det er sten, siv og træer.

Hytterne blev større igen og ved Lövö ved en stor bro, var der pludselig en stor havn, et meget aktivt område, åbenbart. Herfra blev det mere og mere åbent, nu var jeg så langt oppe på søndag formiddag at bådene var på vandet og fræse rundt og hilseriget var i fuld gang. Efter 4 timer lå jeg ved de sidste store øer og skulle 20 km ud i lidt mere åbent område dog men en masse helt små øer, før jeg ville komme til et stort kap ved byen Hanko. Men så snart jeg kom der ud, kom modvinden og modstrøm virkede ikke som meget. Men hastighed faldt til omkring de 4 km/t så var der pludselig langt over. Ved pauser kunne jeg konstatere at jeg drev med 1,5 km/t bag ud. Det var lidt træls, nu når det skulle være en af de bedste dage længe. Solen var også fremme, og det var flot, men der var mere vind end forventet ikke meget, det gjorder at temperaturen forblev lav og min luffer blev på. Så dagen blev lige pludselig til en hård dag, hvor der skulle arbejdes for hver km. Samt der var en idiot som havde vuderet at der var nok strøm på iPod til en dag mere, så efter 7 timer var det slut med underholdning. Så måtte fuglene høre på mit sang talent, helt til X-faktor, altså dem der bliver hængt ud.

Så igen mange ænder, toppet skallesluger, en havørn, lidt skav og måger. Timerne gik lidt for hurtigt og dag jeg endelig kom til land og passerede Hanko industri havn, med kæmpe modtagelse af nye biler, lodser, osv. var der gået 10 timer, her havde jeg forventet at være efter 8 timer, sådan går det.  Igen havde jeg trukket på Niels så fik en sms med vejret for i morgen, fordi det så ikke godt ud i går, det gjorder det forsat ikke, men heldigvis kun en dag. Derfor holdt jeg på mod Hanko by.

Her gik jeg ind i haven og lå og kikkede efter mulige lejrpladser, lige på den anden siden fandt jeg et område hvor der ingen huse var lige ved havnen, her slog jeg teltet op i noget højt græs og under nogle træer, så jeg er godt skjult, her gør jeg ingen fortræd. Fik ringet og tjekket op på vejret. Som det ser ud nu er det vejrfast i morgen da det bliver 10-12 m/s fra sydøst. Så efter jeg havde pakket ud, gik jeg hen på havnen, her lå en cafe havde jeg set. Cafe Roxx, et virkelig hyggeligt sted, men cafe, spil, tv stue og pub, med de mennesker der nu høre til sådan steder. Jeg bestilte den største burger, den søde pige, sagde den er stor, ja den skal jeg have. Så var det bare om at få sluttet computer osv. til opladning. Dejligt med noget at spise, burgeren var stor, så nu er jeg meget mæt og lidt slidt. Blev en noget mere slid som dag end forventet. Men med en vejrfast i morgen, så skulle vinden vende til vest de næste mange dage, så det bliver forhåbentlig rygvind helt til mål. Ca. 7 ro dage igen.