Dato: 18. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 55 / Dag 74
Pos (google): 58 32 42.0 / 05 40 50.4 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  58,7 km (i alt 2347,9 km)
Rotid: 9t45m (05.50 til 15.35)
Vejr: Morgen 4/8 mellem, sol. Vindstille til 2 m/s fra nv. 10-12 grader. Middag og frem 4/8 mellem, sol. 6 m/s fra nv gående til 6-8 m/s. 12-16 grader
Bølger, havblik til 50-100 cm bølger fra nv. Gamle dønninger fra v op til en meter.

Jeg hyggede mig med podcasts og e-bog, samme med god mad. Blev færdig med ”Sidste rejse” af Carsten Jensen, en meget speciel bog et slags roman portræt, som vinder utroligt meget med slutningen, der giver den mening. Kunne ligge mig kl. 19.30 gik fint med at falde i søvn, dejligt køligt i teltet. Sov super i nat. Op kl. 4 tidligt men skal udnytte det stille vejr fra morgen. Kunne gå i gang kl. 05.50 efter 10 min i kajakken hvor jeg bare nød at kikke på bunden, fordi her var lavvandet, så en masse snegle og krebs, tog en op og tog billeder, super start. Da jeg roede af sted var det næsten vindstile og havblik, der var lidt brydninger i overfalden det var det. Hyggede mig der ned af, lå bare og tog den fra kap til kap. Havde et par sæler der flugte mig nogle min, meget sjovt. Lige Nord for Tananger kom en kajak ud til mig, herligt det er længe siden. Det var en dame jeg havde skrevet lidt med de sidste dage, som var gået tidligt på vandet for at hils på, vi roede sammen syd over en lille time, hvor lidt af hvert blev vent, så var det tid for hende at retunere, da de skulle en gruppe ud og ro til en ø er hedder Rott. Hun var så flink at tilbyde at tage mit affald og gamle flasker med ind, så var det væk. Generelt var der utroligt mange brændmænd i vandet, til tider lå de side og side så det galt om ikke at få hænderne i vandet, jeg lå stille og prøvede at tage billeder fordi jeg opdagede at brændmændene og nogle fisk levede i symbiose, fordi der var nogle små fisk op til 5 cm, det kunne tåle brændmanden, så de lå inde blandt fangarmene som skjul og sikkerhed, smart. Da jeg kom lidt mere fri af øerne kom der gamle dønningerne ind og der kom lidt mere vind bag fra en 2-4 m/s fra nv. Der kom nogle store sandstrande og så gik det mere over i lav klippe men en masse store sten ude i vandet, men det blev lige som Vesterhavet i Danmark, men dønninger og bølger der rulle ind på land. Jeg roede et stykke ud, heldigvis havde jeg bølgerne og strømmen med mig nu, så det gik pænt der ud af. Bølgerne blev efterhånden større, så de overskyllende mig flere gang, så pauser var ikke så nemme at ligge og nyde. Måtte også tisse på et tidspunkt, kunne ikke finde nogle havn så måtte ligge i bølgerne men det gik. Der var rigtig mange ænder rundt i vandet i dag, lomvi, tejst, osv. Stadig ingen havørne.

De sidste timer, forsatte med store bølger så da jeg kom til Kvasheim fyr og så at der var en havn, tænkte jeg det er nok for i dag, da der er et godt stykke til næste læg. Roede ind i havnen, fandt en rampe hvor jeg roede hen for at gå i land. Jeg roede helt op på rampen og steg ud stille og roligt da der var galt, men gled alligevel og vupti min fod røg ud over rampen der var meget kort, hang på siden af kajakken, men lykkes mig lige at genvinde balance og sætte mig ned i kajakken, puha det var tæt på det først vand tur på turen. Andet forsøg blev noget forsigtigt men jeg kom op. Spurgt en lokal om jeg måtte slå telt her ingen problem. Så op med lejren, var lige kommet i telt da der kom en lokal og spurgt om jeg ville have et bad og vasketøj, herligt meget flinkt. Jeg spiste hurtigt noget samlede min ting og gik hen til ham. Han er ved at ordne en gamle båd han har købt. Vi gik op til huset og jeg blev sat ind i det hele, så jeg fik et bad og er ved at vakse tøj, super dejligt. Jeg kan også lade min ting der oppe i aften, så bedre bliver det næsten ikke. Her er ingen butikker, da det var er en havn og 2 til 3 huse.

Ellers har jeg fået lavet lidt mad, nu skal jeg op og sætte tøjet i tørremaskine og sat ting til opladning. Vinden skulle lægge sig i nat, så ser ok ud igen i morgen.

P.S. Beklager at GPS tracker ikke har virket i dag, ved ikke 100% hvad det er, nok strøm. Men tak til jer der skrev sms’er og ringede for at høre om alt var ok.