Dato: 17. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 5 / Dag 73
Pos (google): 59 01 50.7 / 05 34 52.9 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 21.8 km (i alt 2289,2 km)
Rotid: 4t05m (06.45 til 10.50)
Vejr: 8/8 lave til mellem, regn de første timer. 4-6 m/s gående til 8-10 m/s sv. 9 grader.
Bølger, i start ingen lidt gamle dønninger, slut 50-100 cm bølger og dønninger på 1-1,5 meter enkelte på 2 meter.

Der gik telefon snak i den i går, men nåede også at læse lidt før jeg lage mig kl. 21.10. Blev ikke nogen god nat, var lummert og fugtigt grundet den massive regn. Så svedte og drømte helt vildt. Men op skulle jeg kl. 5 regnede forsat men fik gjort klar. Valte at pakke de bagerste pak luger før jeg tog telt ned, for at holde tingene i tørvejr så længe som muligt. Men tingene blev lidt fugtige fordi det regnede pænt meget. Kunne ro ud kl. 06.45 blæser forsat lidt men virker som om det kun er gamle dønninger og ingen rigtige bølger. Desværre er sigten meget dårlig kan lige se land 10-12 km borte men ikke ind i land og det viste sig at disse stop fast, div. at selv om jeg kom nærmere land på den anden siden flyttede sigten sig ikke ind i land. Jeg holdt godt øje med skibe, der var de to færger der krydser hele tiden, men der var også andre store skibe. Men så ud til jeg fik det koordineret noget lunde. Var tæt på færgerne men ikke inde i deres kurs. Kom en hurtig færge fræsende jeg kunne ikke forstå dens kurs og hvorfor den var så tæt på mig, men lige så snart den passede mig drejede den kraftigt, aha den var nysgerrig. Den var de andre færger også fordi jeg holdt øje med dem da de kom igen, var klar forbi af dens kurs, men da den kom op bag mig kom den også tæt, for at dreje lige bag efter. Regnen forsatte og jeg blev klar over at der også lå dis ude i sundet, fordi pludselig kom der en stor fiskerbåd ud af disen max. 2 km borte, så holdt godt øje. Da jeg kom over på den anden siden, tog vinden til og bølgerne begyndte at rejse sig omkring de små kap og øer, tænkt det holder nok op igen når jeg er fri. Måtte dog søge læg bag en ø og gener nogle små ændre, fordi min blære kunne ikke mere.

Det var tid til et kryds til fra Fløløy fyr til Tungenes fyr ca. 6 km overvejede meget om jeg skulle men, jeg følte mig nu stadig godt tilpas i bølgerne, så forsatte nu var der mange bølger og store dønninger, men gik fin med at holde kursen, og Empower er så stærk i disse forhold kunne holde 6 km/t så humøret var høj, regne var holdt op og sigten var noget bedre, men vinde tog forsat til. Jeg holdt godt øje med de skibe der var, fordi er nok svær at se i mellem bølgerne, den store Hirtshals færge kom langt ude, der kom et par små både tæt på men ingen problemer. Næsten over kom en færge igen, jeg var nær et lille fyr, så tænkt her var jeg sikker, kunne se jeg var ud for færgens kurs og snart forbi, da den pludselig drejer helt vildt ind foran mig. Så jeg må vente, ligge og ro stille i 5 min mens den sejler forbi? Gad vide om han har set mig, fordi ville da være noget nemmere for alle hvis han gik bag. Kort efter gjorder en sejlbåde den samme så jeg igen måtte stoppe og holde øje. De havde set mig, her viger ingen for kajakker. Kom til Tungenes fyr, forsat rundt, bølgerne var ikke kæmpe men tætte, det var helt en dans med bølger. Da jeg kom rundt fyret fik jeg mere modvind og hastigheden faldt med det samme til 4 km/t. Tænkt ingen grundt til at udfordre skæbne mere, resten af dagen vil være ydre kyst. Så da jeg så en lille vig, roede jeg ind bag Tugenes fyr og gik i land på en ko mark, der lå lidt gamle sommerhuse, men kunne godt holde god afstand, så jeg gik i land og slog lejr. Var godt sulten, så fik lidt at spise, fik ordnet min ting og tog en lur på 30 min.

Så fik jeg besøg af Tom Amundsen som har hjulpet mig så meget, samt hans kæreste Liv Toynn. Virkelig hyggeligt at få ansigt på. Samt de havde the og pandekager med syltetøj med. Samt cola og en kylling til i aften.

Vi fik vente hele verden. Efter 1,5 time fik jeg besøg af en journalist, så tak til første hold og næste hold kunne rykke ind, vi fik en ganske hyggelig snak og fik taget lidt billeder. Køerne på marken har været nærgående hele eftermiddag, de slikker på teltet og står og kikker ikke bange for mennesker.

Vejret er allerede blevet bedre og ser fornuftgigt ud men det kan hurtigt ændre sig fik jeg at se i dag. Tager først af sted til normal tid i morgen, igen grund til at forskyde det hele.

Nu skal der læses drikkes cola og spise kylling.