Vandreferie med barn

Åres sommerferie med min datter, Karen på 4 år, skulle ikke være 45 dage i år, men en lille tur.  Karen og jeg har haft en snak om, hvad vi skulle og var blevet enige om en vandretur og lidt hygge.

Du kan her læse om og lade dig inspirere af, hvordan jeg tager på en kort vandretur med min datter Karen. Du kan læse om selve turen, lidt råd og data. Du kan også finde en generel pakkeliste.

Jeg gik fra Karen’s mor for over et ½ år siden, og siden har jeg skulle virke som Far på deltid. Det er ikke en nem ting, og jeg vil give min datter alt, hvad jeg kan. Underligt nok synes jeg, at jeg er blevet en bedre far. Når vi er sammen nu, er det på fuldtid og med mit fulde fokus. Det kunne tidligere knibe for mig i dagligdagen, jeg kunne let fortrække til arbejde og sende Karen til sin mor. Det kan jeg ikke nu, og jeg har selv et helt andet fokus på, at vi skal være sammen. En dejlig oplevelse for mig.

Jeg ønsker at give min datter nogle oplevelser, som er unikke for hende og jeg. Lige siden vores ”Far og datter i Vildmarken – 45 dage i kano” har Karen tit snakket om, når vi skal af sted igen. Vi har været på en masse små ture. Vi skal på flere ”Far og datter i Vildmarken” ture ca. hver  2-3 år, næste gang i 2015. Jeg vil gerne vandre på en af vores tur. Derfor kunne det være dejligt at begynde at træne og bare hygge os med noget af det, jeg brænder for.

Det vigtigste for os er at have det sjovt og være sammen. Mine tanker var at holde eventyret i baghaven. Jeg ville gerne gå i naturen, så Karen have noget at se på, og vi kunne tage Dino med (Karens hund).

Mine tanker var at gå 3-4 dage med alt oppakning, så vi var så frie som muligt og uden, at jeg skulle slæbe mig selv ihjel.

Under mine mange kajakture i det Sydfynske, er jeg stødt på ”Øhavsstien” mange gange og den herlige natur. En vandretur på i alt 220 km rundt i det Sydfynske og på øerne. Derfor ville vi gå et stykke af ”Øhavsstien” uden nogen specielle mål andet end lave det, vi elsker.

Vores ferie startede mandag den 10. Juni. Karen og jeg mødtes og pakkede sammen. Det er en vigtig ting for mig, at Karen er med i det hele.

Vi gik og fandt ting frem. Telt, soveposer, underlag, tøj og legetøj. Her kommer en af udfordringer med min 4 årige datter, vi skal være enig om mængden af tøj og legetøj. Til stor glæde for mig har hun en god forståelse for, at vi skal slæbe det hele. Da alt var pakket, kom min far og kørte os alle ned Nord for Svanninge bakker. Jeg havde udvalgt en blandet rute med bakker og natur inde i landet, lidt ved havet og ikke at forglemme nogle iskiosker undervejs.

Vi blev læsset af en  7 km ude af ruten, hvor den normalt starter i Faldsled. Selv om jeg havde skåret ned for alt unødvendigt og sparet, var jeg fuldt lastet, og jeg måtte ty til den store rygsæk, fordi med to underlag, to soveposer, osv. fik jeg min del at slæbe på. Karens lille rygsæk var der ikke meget i, men vigtigt at hun skulle føle, at hun var med. Dino havde fået sin rygsæk på, han bærer altid tøj, da det former sig godt om hans krop. Jeg bærer så hans mad, vandskåle, osv.

En stor tak til min far for turen og ispenge.

Vi gik ind på den markerede rute, og vi lagde ud på små markeveje og stier. Græsset var lige slået, det gav lidt problemer for Karen at græsfrøene røg i skoen og kløede.  Det løste sig ved hun fik sandaler på. Vi hyggede os. Dog med den lille detalje, at Karen synes, at pauser er det sjoveste. Vi gik kort, før hun begyndte at snakke om pause, det vil sige ca. 2 min. Vi kunne holde på i 20-25 min, så måtte jeg holde en kort pause. Jeg prøver at huske på det skal være sjovt og en god oplevelse.

Vi gik og prøvede at finde dyr og andre spændende ting. Vi mødte en udenlandsk vandre nogle gange i starten. Desværre faldt Karen mens hun løb og legede med den en af min vandrestave. Det kostede nogle knubs på knæene, og jeg måtte i gang med plasteret. Vi overnattede i en lokal skov, jeg have fået lov til.

Næste dag gik den syd over igennem Svanninge Bakker, et herligt natur område med en dejlig Iskiosk. Her fik vi middagsmad og en is, før vi gik videre. Til endnu en skov, vi havde lavet aftale om at bruge.  Vi hyggede i lejeren, lavede lille bål i Kelly Kettle til aftensmad og the. I lejren fik vi besøg af en Fotograf Rasmus, der tog nogle super gode billeder. Min kæreste Tine kom også ganske kort på besøg, da hun var i området grundet arbejde.

Tredje dagen gik forsat syd over forbi Holstenshus, hvor Karen kiggede efter prinsesser. Vi nærmede os stille og roligt havet, først med Nakkebølle Sø, før vi kom til Fjællebroen, med træklatring undervejs. Her var det tid til legeplads, is og hyg. Lige syd her for, 200 meter, ligger en lille primitiv lejrplads, jeg har benyttet en del gange. Her slog vi telt og var ude at bade. Regnen tog til i løbet af natten. Det gjorde, at vi blev hentet torsdag morgen af min far. 3 herlige dage var slut. Vi sluttede en ½ dag før, for at undgå en våd og eventuel dårlig oplevelse, vi har mange år foran os endnu. Det gjorde, at Karen kunne nå på min fars gård og besøge grisene, kattene, ride en tur på sin hest. En tur på dyreskue nåede vi også, før vi afsluttede vores ferie i København med et besøg, hvor jeg bor og en god tur i ”Den blå planet”.

En dejlig nærværende ferie var over.

Sommerferie med Karen

Råd og data

Vi gik følgende de 3 dage

• 6 km over ca. 4 timer
  • 9 km over ca. 8 timer
  • 9 km over ca. 7,5 time

Det ser ikke ud af meget, men jeg var meget glad for, at det gik forholdsvis godt. Karen er godt nok en lille brokkerøv, der vil have pauser hele tiden og siger 200 gange på den dag det er hårdt. Men pludselig er der dyr, vi snakker, synger en sang, så er der ingen træthed. Når vi havde slået telt om eftermiddagen, var der heller ikke meget træthed, men masser af energi til at lege og gå på opdagelse.

Vi gik ca. 20 min og holdt 10 min pause. Hvor vi spise, drak, legede og hygge os. Det er kort tid, igen for at holde fokus på det skal være sjovt.

Udstyr

Kelly Kettle

Jeg havde virkelig prøvet at skære ned fordi, jeg skulle læbe alt og endte med ca. 30 kg, Dino med 6 kg og  Karen med 1 kg.

Grunden til de mange kilo er især, at jeg havde dobbelt af alt, sovepose, underlag, tøj, osv.

Brænder, brugte vi primært ”Kelly Kettle” som er en bålgryde. Vi havde en brænder med til nød.

Mad

• Morgenmad, Havregryn eller mysli med mælkepulver og protein pulver.
  • I løbet af dagen, kiks, tørret frugt, slik, tørrekød og chokolade.
  • Middag, knækbrød og leverpostej.
  • Aftensmad, tørmad til mig. Karen kartoffelmos eller havregryn.

Underholdning og legetøj

• Vi havde begge vores iPad med til at læse og hygge med. Det krævede en lille solcelle fra Brunton, jeg tester for tiden.
  • Legetøj havde Karen to mellem bamser og en lille bamse med og noget tøj til dem.
  • En vigtig ting for mig er, at hun har sin egen rygsæk med for at føle hun er ligeværdig. Dog måtte jeg bære den til slut på dagen de to sidse dage.

Tøj

• Skifte undertøj og sokker
  • Bukser, shorts og Karen skal ALTID havde sin kjole med
  • Ekstra t-shirt og trøje.
  • Varme trøje
  • Rengtøj
  • Hue og handsker
  • Badetøj
  • Et lille håndklæde.
  • Karen havde sko og sandaler med. Jeg selv kun vandrestøvler.

Andre gode ting altid at have med

• Pandelampe
  • Plaster (bruger sportstab)
  • Medicin (har altid lidt med, lidt smertestillende og mod dårlig mave.)
  • Kort
  • Apps, har altid fuglebøger, svampebøger på min telefon
  • Lille kikkert til at nyde dyrene
  • Kamera, har et vandtæt og stødsikkert med. Karen elsker at tage billeder og nyder at føle hun må tage billederne på turen.

Udfordringer

• Holde humøret i løbet af dagen.
  • Finde lejrpladser nok. Det kan være svært at finde nok pladser, da de ikke ligger med så kort afstand. Det er noget lettere i Sverige eller Norge med allemandsretten. Heldigvis kommer der flere og flere skov og primitive lejrpladser man må sove i.
  • Bære alt udstyr og barn. Skete kort et par gange, at Karen var for træt.
  • Hund er ikke velkommen på alle primitive lejrpladser.

Karens oplevelser

Vi havde en super god tur og havde en masse kvalitets tid. Vi fandt eventyr i baghaven. Det er bare om at komme af sted. Der er så mange muligheder.

Her er hvad Karen og jeg fik ud af vores kamera og  Karens skøn sang

–0–

Husk ”Eventyret starter i din baghave.