Dag 60
Lejr 50 (dag 15 på ferie)
6 km 1020-1545
Igen sluttede jeg aften med at læse og se podcasts og lage mig som den sidste lidt over 23. Blev en god nat, det regnede let, så Dino var inde det meste af natten. Selv om vi igen havde aftalt afgang omkring kl 1030 og vi kunne sove længe. Vågnede jeg igen kl 0630, da solen stod ind på teltet. Så op ud og sætte batterier til, tisse og da der var en del små fisk der hoppede måtte jeg lige fiske lidt dog uden resultat. Lag mig lidt igen og læste. Ellers små sov vi til kl 8, spiste morgenmad og nåede at sidde lidt ude i læse før vi padlede afsted kl 1020 til helt havblik og sol en herlig formiddag. Vi nåd det og fik taget billeder. Så kom vi til dagens første overbæring en lille sag på 450 meter og der var rullebane. Men før det skulle vi igennem noget lavt vand, siv og sten. Jeg var forrest og fik øje på en mindre gedde i vandet, der svømmede væk, men kun 3 meter. Så stod jeg helt stille og tog min teleskop stang. Men selvfølgelig knark linen, så stod jeg helt stille og fik den ordnet og kunne kaste sølle 5 meter på grund af siv. Men gedde var over den med det samme, men da der var lavt havde gedde svært ved at få fast i mit blink. Måtte kaste igen, den fik fat med bed linen over, NEJ. Satte nyt blink på stille og roligt og kast igen og haps der var bid. Fik gedden sikkert i land, var ikke så lille som jeg troede, var en ca. 2 kg gedde på en 45 cm, dejligt. Sjov jagt når vi kunne se den hele tiden. Vi padlede over til overbæring og rullebanen, så vi var glade og tænkte det skulle blive ok. Men det gik op og ned. Gik ikke længe før vi måtte erkende at det var for hårdt at slæbe kanoerne fuldlastet. Så vi tog begge en del fra Jesper’s kano og bagefter fra mig. Så tog vi det hel i etaper. Blev en benhård tur over tog næsten to timer fra vi kom ind til vi padlede igen. Ud i en lille sø hvor vi kunne kom til næste sø via en lille elv. Hvor vi kunne trække kanoerne ud de sidste 5 meter. Så gik vi en god km i en større sø. Her kom vi til en lille elv der var for stenet til at passere. Men vi opdagede en rullebane lidt nord for. Så pigerne og børnen gik og vi padlede der om, jeg var forrest og ved rullebane var to kanoer med et ungt par og en ældre mand med en dreng. Vi snakkede lidt de var fra det sydlige Finland og skulle ud en uge. Vi var helt i chok over at møde andre. Denne gang var rullebanen en 100 meter, så vi tog kanoerne med fuldt læs, så sved piplede frem. Videre igen på en mindre sø som endte i en elv med rullebane ved side af. Vi læssede piger og børn af og kikkede vi kun let få kanoen ned af elven ved fælles hjælp herligt. Dog endte de sidste 50 meter af elven i ren sten helved. Så vi måtte op på en halsbrækkede rullebane på en 75 meter. Vi var begge slidt og nægtede at læsse af. Så den blev rigtig hård. På den anden siden var de andre kold og sultne, men vi forhandlede at give den en 30 min mere ud af sø, en 500 meter til en ny elv og mini fos. Igen læssede vi de andre af. Men den elv kunne vi klare hver i sær. Kun lige få kanoerne igen ved at trække og vade. Vel ned besluttede vi at nok var nok og slog lejr kl 1545 efter 6 km, lidt korter end forventet. Men der var to mænd der var udsolgte og havde lange arme. Vi slog lejr stille og roligt og fik noget at spise, samt slik og sodavand. Jeg fik ordnet gedde i prøver at fiske med nogle af tarmene.
Imens var der bål og hygge og børnene lege. Kl 19 var der fisk, ris og sovs. Det blæste lidt og var kølligt. Vi var alle lidt matte så lidt over 20 gik vi i teltet. Karen faldt hurtigt i søvn. Vi hyggede. Skal tidligt i seng.
Ellers så vi rener to gange i dag og lidt fugle. Samt børne og især Karen fare rundt og plukker blåbær, dejligt at se.