Silkeborg-Århus vandretur, Erik B. Jørgensen pause ved vandet og hunden Karelsk Bjørnhund i baggrunden.

Endnu en lille ferie er ovre. Kæresten, hunden og jeg, brugte 3½ dag, på at vandre. Vi valgte denne gang, skov og naturstyrelsens rute “Århus-Silkeborg”.

Vi parkerede bilen i Skanderborg, tog toget til Silkeborg, her lagde vi ud på vores lille tur, med rygsække alle tre, ja selv vores hund, har rygsæk (mere om den senere). I Silkeborg starter skov og natur styrelsens afmærkede rute til Århus, med små skilte med en hvid gående mand på blå baggrund. De var lette at finde lige syd for Silkeborg, så var turen startet. Vi kom af sted ved 14 tiden, og gik til kl. 18, en flot tur ned lags Brassø og Borre sø, vi passede Danmarks reneste sø, Slåensø, før vi ankom til Knøsens primitive lejerplads, på Himmelbjergengnens Natur og Idrætsefterskoles område.

Dejlig lille telt plads, hvor man kan hente vand fra en kilde nærved, samt der er brænde til en 20’er, hvis man vil have bål. En god tur, i flot skov, lags sø, afslutning går pænt op ad mod Knøsen. Vejret var tørt og lidt sol. Det blev til en god aften i teltet og en god nats søvn, hvor vores hund, nyder at være på tur og må sove ved siden af os i teltet.

Næste dags etape gik fra Knøsen til Emborg primitive lejrplads, ikke langt fra Øm kloster. En tur der første os, tæt forbi Himmelbjerget, Ry by, og næsten ned til Mossø. En dag på 5 timers vandring, i vekslen terræn, en del på gode veje, men også små stier. Desværre var det regn vejr hele dagen, så man bliver lidt våde af rengtøj hele dagen.

Emborg Primitive lejerplads, er en plads i en granskov, dog uden vand, så vi måtte en tur til Mossø, så vandet skulle koges godt. Det var rart med lidt tørvejr i teltet, samt noget varmt og drikke og en god bog. Hunden nød i fulde drag at kunne ligge på ens fødder hele aften. I løbet af natten blev der tørvejr og stjerne klart.

Tredje etape, fra Emborg til Skanderborg, startede i regnvejr igen, det startet kl. 6 så vi, måtte i regntøjet igen. Turen i dag gik fra Emborg, via Øm kloster, lags Mossø, Alken, Vold og til Skanderborg. En flot tur, men med en del på asfalt vej. Vejret drillede så der var en masse byger så på og af med regntøj hele dagen. En tur på 5 timer igen.

Der er ingen Primitive lejerplads fra Emborg til Århus, hvilket ødelægger turen lidt, da campingpladsen er lukket, på denne tid af året. Vandrehjemmet ville have 420,- for en overnatning, så vi måtte gå fra det primitive til Skanderborghus Hotel, da det koster 700,- med morgenmad og rengøring. Et hyggeligt hotel, hvor vi havde en god aften. Med fin mad i restauranten.

I Skanderborg stod vores bil, så på sidste etape, lagde vi rygsækkene i bilen og tog de små på. Så var der bare 23 km til Århus, vi troede det var på let vej, men ned igennem Jeksen dalen, går det op og ned, og var meget vådt, så det tog lang tid, så det blev en lang dag, hvor min kæreste fandt ud af hvad, meget træt og meget ondt i fødderne er, efter 8 timer, igen en flot tur.

Så var turen klaret, så på hotel Cabinn i Århus centrum, hvor min kæreste og hund blev placeret, så var det tilbage til Skanderborg med tog, efter bilen.

En dejlig og flot tur blev afsluttet med en god middag og en tur i biografen, mens hunde lå i bilen med et stort kødben.

Turen, i skala 1-5 (5 bedst):

• Flot / natur: 4
  • Sværhedsgrad: 3
  • Afmærkning / kort: 5
  • Primitive lejerpladser: 3, da der mangler pladser fra Emborg til Århus
  • Længde: 3½ dag, kan med fordel, bruge en ½ dag mere, hvis man skal bruge tid ved f.eks Slåen sø, Himmelbjerget osv.
  • Materiale / folder: Vandreruten Århus-Silkeborg, Århus amt

God tur

Relateret indlæg

Silkeborg-Århus vandretur med kæreste og hund, flere stemnings billeder