Kite

Kite gave vores ture en helt ny demission. Det en sjov måde at bevæge sig på. Det stille nye udfordringer til en selv og grejet. At kite med en 15-20 km/t over isen, giver utroligt mange vibrationer og er meget hård ved grejet, så man skal pakke godt. Vores kombination med at skulle kite oog gå over land også, gav nogle store udfordringer, fordi når man skal slæbe alt selv, så vejer kite udstyret i sig selv omkring 15 kg, samt man har ekstra solide kasser til kamera og andre vigtige ting, så man bliver tung, når man går.

Kite er en god mulighed for at transporter sig over lange afstande, men det bedst at vælge en ting, og undgå at skulle gå med læsset, men når det sagt, så gør jeg det andet igen, fordi, det er meget mere interessant på land og gå ved historiske steder.

Herunder er der lidt mere om hvad en kite er og hvordan den fungere, til slut er der billeder med musik, se også min tidligere video om kite her.

Kite er lige som en faldskærm / paraglejder, den er lavet i samme stof, der er så lavet en masse celler, med net foran, så vinden kan fylde dem og på den måde skabe en fast vinge / drage. Når den kommer op i luften og flyver fremad så fyldes cellerne med luft og gør den bliver bærende. Man flyver den rundt i 8 taler, på den måde begynder den at trække en. Så det bare om at læse vinde, mærke hvor kiten trækker mest og holde den i det område, og det kan godt være man skal flyve nogle mærkelige mønstre.

Vores erfaringer var vi max. kunne holde ca. 100 grader på vinden, ellers måtte vi gå eller vente, så det vil sige hvis vi have en vind fra 180 grader kunne vi køre fra 80-280 grader.

Kiten styres, med en bar, som man hægter i en sele, der ligner en klatrersele, den dækker bare hele røven, så man kan sidde noget mere i den. Baren har en blå og rød side / Højre og venstre side, meget simpelt når man trækker i venstre side, drejer den til venstre, trækker man nedad samtidigt dykker den til venstre, osv. I midten har den to liner ud, som er bremse line, hvis man strammer dem op, tager man luft ud af cellerne, så den falder til jorden. Når man kommer i vaskeligheder, kan man trække midterliner til sig, hvis det ikke virker, har man en sikkerhedesudløser under baren, som gør midterliner bliver for lange, så kite også falder til jorden, hvis man stadig bliver trukket det ud af, er der et håndtager det slipper baren og kiten fra ens sele. Lyder nemt, men man skal virkelig være forudseende for at nå at bruge sikkerhedsudløser når det går galt, fordi det går rigtigt stærkt.

Når man skal lette med kiten, lægger man den nu, bremser midter linerne ca. halvt, så den fanger luft og bliver lidt bærende, men ikke nok til at flyve, når man så er spændt for, slækker man midter linerne og giver et træk i baren, så letter kiten, så skal man bare være klar til at styre med det sammen, jo mere det blæser, jo mere skal man søger for at dreje den væk fra vinden, når man starter, for at undgå at få et ordentligt huk.

Når man vil stoppe og holde pause, strammer man midter linerne op, så falder kiten sammen og går mod jorden, det er meget med føles man skal stramme op, så den går pænt til jorden, så linerne ikke filtre. Når man så holder pause, trækker man midter liner til, så kiten står lige som når man skal starte.

De liner Kiten hænger i, kan man skifte, vi fløje mest med 25, 40, 60 meter liner, det meste af tiden var det 40 meter, de afhænger af vindens kræft og højde.

Ellers skifter man mellem kite størrelse, vi have 3½, 6 og 8½ m2 med. Den “lille hurtige”, “flyderne” og den “uventede dræber”. Historier følger senere!!!

Vores pulke var så spændt fast i selen som baren og kite sad fast i, så man selv nærmest stod i mellem det hele.

Erik

, , , , , , , , , , , , , , ,

Skriv et svar