Dato: 18. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 80 / Dag 105
Sverige Lejr 17 / Dag 20
Pos (google):  56 53 53.8 / 16 28 12.0 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  km (i alt km)
Distance roet i Sverige:  km (i alt)
Rotid: 8t55m (06.00 til 10.00 og 12.50 til 17.45)
Vejr: 8/8 lave til 2/8 lave og 4/8 høje, lidt sol og en masse regn. 2-8 m/s fra syd. 14-20 grader
Bølger, start havblik, så 20-50 cm enkelt steder 70 cm

Måtte faktisk ud af telt i går for at finde net, har ellers være god dækning længe, ellers var det bare om at få gjort klar til at sove, fik strukket lidt ud, mens jeg ventede på computeren og net forbindelse, det var dejligt.

Kunne lægge mig kl. 21.20. Op kl. 04.30 føles stadig som om det er meget tidligt, fik kæmpet mig op og gjort klar, dog men en mindre kamp mod en hær af ørentvister som have indtaget alle de ting der lå ude. Mens jeg pakkede sammen kom en stor flok fed kvæg med kalve, hilste lige på en af køerne, så pakke igen, kikkede op der 5 meter fra mig, stor så hr. Tyr på 1-1,5 tons. Hej flotte fyr tænkte jeg, mens jeg var pænt glad for min opvækst på en gård, så jeg ikke er bange for store dyr, men har respekten. Så jeg pakkede vide dog med et øje op på ham. Tyren og kørerne var henne og snuse til kajakken og tyren var hele tiden tæt på, fik også hils på klodsen. Så tog lige lidt ekstra tid at pakke. Roede af sted kl. 6, helt mærkeligt, næste vindstile, en let vind i ryggen og havblik, helt ny følelse og der er så stille. Roede mod Kalmar, igen i lavt vand og ud ind mellem øer og et lille kryds over mod selv byen, de sidste 4 km, kom den vildeste byge, det stod ned og vinde kom piskede med en 8 m/s så sigten gik ned på et par km, da det blev til mere normal regn , kom en kajak ud af disen med kurs mod mig. Det var Eva fra Kajakkalmarsund.se i Nuka fra Arrowkayaks. Vi fulgtes af ind ad og hun viste mig en lille rundtur ind forbi slottet og rundt centrum af voldgravende, før vi endt ved hendes kajak butik og Båd service butik. En meget flot by med en masse gamle bygninger og en helt ny designer by del, men lejligheder. En by jeg får lyst til at besøge på et andet tidspunkt. Her ved Kajakbutikken var en dejlig lille landgangs bro og her ventede Lars Bo, Journalist for Magasinet Kano & Kajak, han skrev en super god artikel om min tur DK rundt om vinteren.

Vi fik en lang snak og taget billeder. Så snakkede jeg med Eva og hun hjalp mig med indkøb af mad og få tanket lidt benzin bruger bare normal benzin i min brænder for tiden, brænder storartet.

Så kunne jeg pakke og ro videre efter næsten 3 timer i land. En stor tak til Lars for besøget, glæder mig til at se resultatet. En kæmpe tak til Eva for støtten og hjælpen, sjovt at se kajakbutikken og en helt ny Empower i udstilling, samme farver som min.

I mens jeg var i Kalmar havde det regnet konstant, men nu var det holdt om, men vind holdt ved på en 6-8 m/s men kunne kom i læg ofte bag de små øer. Var ikke lige frem blevet mere frisk af en pause. Men humøret blev holdt oppe af det flotte landskab, dog ikke af det lave vand og de l… sted jeg snitter af og til. Så igen et hav af fugle, mødt en flok på over 100 svaner og senere en flok gæs på mellem 80 og 100. Ellers var der igen mange svaner, gæs, måger, fiskehejre, havterne, osv. spredt over alt. Næsten ingen Edderfugle i dag. Så igen flere hold af meget unge svane unger, så må være normalt de er så små så sent.

Gik igennem en fin lille ø, ved Revsudden så jeg ikke skulle uden om øer, var lige plads og en flot gammel bro kunne jeg ro under.

Selv om jeg havde medvind og med bølger, kunne jeg ikke ro hurtigere end 6-7 km/t fordi bølgerne var så tætte at de bremse mig, så ikke til meget hjælp, roede hurtigere i de store bølger de andre dage.

Det blev nogle lange timer til slut, ville forsætte til kl. 18 men jeg løb tør for land, så stoppede lidt før, for ikke at ro for længe i næste kryds. Lige før jeg skulle ind til land, mødte jeg en lokal ældre herre i en gammel vedligeholdt kajak, fik en kort snak, da han med det samme var klar over jeg var på langt tur. Håber selv jeg vil være lige så frisk når jeg bliver i den alder.

Op med lejren i sol og læg, hængte mit tøj til tørre kom en flok drenge forbi, men så kom der en anden flok teenagere, der bare ikke kunne lad min kajak være, blev tosset og måtte jage dem væk, de slikkede på min kajak skubbe til alt og var noget uregerlige. Det var dog en flok teenagere køer, men det hjalp ikke. De har holdt sig tæt på teltet og vasket min kajak hele aften.

Ellers sket der gode ting, den Dansk importør af Helsport, er gået ind i sagen med mine stænger, men fuld drøn, sådan. Ser ud til jeg begge gange har fået en gammel model stænger, er kommet en ny model, med forstærkninger. Skulle få en forklaring, så når jeg selv er klogere skal jeg give det videre.

Jeg får også bytte min VHF radio igen, må håber den næste er vandtæt som de siger? Igen reager VHFskolen lyn hurtigt altid en fornøjelse.

Blev en ”kort” ro dag på under 9 effektive timer, men nåede over de 50 km, med 52,5 km så fint. I slutningen af næste uge, skal jeg holde sommerferie med familien i en 4-5 dage, så må vi håbe jeg kan give den gas der efter. Er nu helt tilfreds med mit tempo her på det sidste, plan skal nok holde og kroppe køre forsat som smurt, dog træt. Ellers har jeg spist grill kylling, kanelkage og drukket cola.