Dato: 28. jan. Torsdag

Lejr / dag: 26 / 32

Pos (google) N 56.13055 E 10.80600

Distance roet: 32,6 km

Rotid:  5 timer og 20 min.

Vejr: omkring de 0 grader, varmt i solen. Skyer Skyfrit til 3/8 lav. En masse sol. Vind formiddag 4 m/s, middag 4 til 6 m/s. Bølger, ingen formiddag, middag 0,5 meter fra vest.

Dagen i dag stod i farvels tegn. Først var det farvel til Claus. Vi stod op 0630, efter en alt for kort nat, kom først i seng til midnat, da der skulle fortælles om min tur, og mig og Claus snakkede. Vel oppe, pakkede jeg kajak traileren, fik morgenmad og kørte til vandet. Her ankom vi samtidigt med 3 friske damer, der lige var en tur ude og bad (det de hverdag). Ærgeligt man ikke kan tage billeder, for det ville være et godt billeder af mig i kajak og 3 der bader om vinteren.

Kajak blev pakket, jeg fik sagt farvel og mange tak til Claus, der har behandlet mig, alt for pænt.

Lorte start, jeg fik vand i kajakken fordi jeg snork sov, tømme, ud igen, denne gang blev Claus våd, sikke to klodsmajor fra morgenstunden. Var allerede af sted kl. 8. Vejr var perfekt, morgensol og næsten ingen vind. Fulgte land og nød, der ingen is var, så mit øje kunne kikke på land og nyde solen, roede stille og roligt, har ikke så langt i dag, så ingen grund til at svede. Klokken 11 lage jeg til land, fik min klapsammenmad fra Claus køleskab. Samt ringe til Ebbeltoft Færge, snakkede om krydset i morgen, vejrudsigt ændre sig hele tiden de dage her, har været meget upræcise de sidste 3 dage, derfor aftale vi, at vi ville snakke vejr i aften, før vi bestemmer om jeg krydser i morgen eller lørdag. Her var det farvel, til min ene pagajflyder, da gik i stykker. Kaptajnen kunne se det ville blæse lidt op over middag. Så jeg begyndte at sejle direkte mod Hjelm kunne lige så godt komme der over af, hvor det tog til. Her var det så farvel til Jylland, men på gensyn længer nede, når jeg skal klappe en grænsesten. Fin tur, fik dog solen lige i hovedet, så svært at se, men vind tog lidt til og bølgerne blev lidt større, men helt ok.

Lige før Hjelm, ringede Peter fra Skagen, og fortalte mig hvor det var godt at ligge sig på Hjelm, da han har sejlet til alle fyr igennem mange år. Så jeg kom sikkert i land, sejlede lidt ned og op igen af kysten, for at se, valgt øst siden, så der er hurtig afgang når der skal krydses.

Fik slået telt, osv. klokken var kun 13.20, efter en god gang varm mad og tørt tøj, gik jeg en tur på Hjelm, så både fasaner og en del får. Fin lille ø.

Opdagede desværre en lille skade i min kajak, da den tørrede helt op i solen, så måtte i gang med limen, men tror også min kajak har fået flere tæsk på denne tur, end mange kajakker får hele deres liv. Nu håber jeg ikke der dukker mere op. Så her var det farvel til en hel kajak. Tak til Nicolai for rådene, samt Leif og Annie for opmutrene ord.

Nu sidder jeg i mit elskede telt, og nyder varmen og også en lille cola med, nu skal der kikkes kort, kurser, ellers skal der bare lades op, håber jeg kan sige goddag til Sjælland i morgen, samt farvel til Hjelm. Så et nyt kapitel på turen kan starte.

Ellers tak til Grenå Kajakklub for en hyggelig aften i går, håber ikke jeg fortalt for meget.

Samt en kæmpe tak til Claus for logi, og kammeratskab.