5 Råd til Ekspedition planlægning

Har du et godt råd? hvad er de vigtigst ting på ekspedition / tur? osv. Jeg får mange spørgsmål rundt omkring. Derfor laver jeg nu forskellige serier med råd, fif og historier.
Alt sammen noget jeg bruger og som virker for mig. Har du nye serier af råd, mv. du gerne vil høre om, så skriv endelig til mig.

Her har jeg samlet de 5 råd til Ekspedition planlægning, omhandlende:

  • Planlæg ikke i detaljer
  • Sæt små delmål
  • Spis og drik jævnt igennem dagen
  • Kun en ny ting af gangen
  • Tænk det værste igennem

Råd 1 af 5 til Ekspedtion / tur planlænging er:

“Planlæg ikke i detaljer”

Alt for mange jeg møder, planlægger deres turen helt ned i detaljer, sidder hjemme og se på kort og krydser af hvor de skal overnat, osv. Turen blever virkelig planlagt. Men det vil jeg absolut ikke råde til, af flere årsager:

  • Mange går simpelt kold i projektet, fordi des mere man planlæger, des mere komples og uoverskuelig ser det ud
  • Det ender med at hver tur tager år, måneder at forberde, der skal lige ses lidt mere på det og man kommer aldrig på tur
  • En plan forløber aldrig som planlagt, så når de endelig er kommet afsted og plan går i vasken. Bliver de stresset, følger nedlager og køre sig selv ned i en ond spiral og opgiver.
  • Lad vær med at se på og planlæg hvor du skal sove hver nat, frem på turen og tegn det ind på kortet.
  • Lad vær med at læse i detaljer om hver enkelt del af turen. Det holder alliegvel ikke da du kun er steder en gang, kan godt være det er et farligt sted, men se på vejret og lad det bestemme.
  • For mange aftaler rundt omkring, kan også blive en belastning

Selvfølgelig skal du ikke tag afsted uden at planlæg og forbedrede dig godt. Min erfaringer er, at de store linier skal planlægges, start, km, hvor lang per dag (kan øges efterhåndende), farlige steder, slut tidspunkt. Samt sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed, det vender jeg tilbage til, i et andet råd.

Jeg ser på tid til rådighed, sætter nogle dato liner på ruten, hvor jeg gerne skulle være før. En hovede regl, er 1/3 af rutens længde på 1/2 del af tiden, fordi man kommer i form og tingene begynder at køre efterhånden. Det gør jeg ud fra nogle gennemsnit beregninger på km per dag, jeg gerne skulle nå, som øges efterhåndende alt efter årstider. Samt jeg sætter dage af til dårligt vejr.
Jeg kikker på ruten overordnet og ser på farlige steder, ved at søge på nettet og læse forskellige bøger.
Men jeg tænker aldrig på hvor jeg skal sove, osv.

Det kan du gøre fra dag til dag, at du ser frem på kortet, ser efter egnede lejrpladser, og steder der evt. er umuligt at sove. Det er en del af din sikkerhed. Men sæt ikke et bestemt mål, hvis du kan undgå det, det stresser og kan føre til at du presser dig for hårdt. Lav forhåbninger, nyd naturen og lad den bestemme.

At være i naturens magt, er det handeler om for mig. Samt opleve det uventet.
Selvfølglig kan det være nødvendt på mindre ture og i vise områder, at lægge sig fast på en lejrplads, men på lange ture / ekspeditoner, er mit klar råd, lad vær!
Råd 2 af 5 til Ekspedtion / tur planlænging er:

“Sæt små delmål”

Når vi nu er blevet enig om ikke at planlægge i detaljen [Råd 1/5] og kommer af sted. Så er det vigtigt at i den daglige planlægning og tanker under turen, at glemme slut punktet på turen. Mange tænker alt for langt frem på deres tur.

Hvis jeg tænkte på mål hele tiden, under “Skandinavien rundt i kajak” så tror jeg aldrig jeg var kommet i mål, 175 dage efter og 6.443,2 km. Det er for uoverskueligt og demotiverene at have et mål for langt ude.
Det kræver vi tager et skridt tilbage og ser på hvorfor du tager på tur. Hvis det kun er for præstation er jeg sikker på du går kold i det. Jeg selv tager på tur primært for at opleve naturen og dyrelivet. Jeg kan ikke sige mig fri for at gå efter præstationen, for at kunne fortælle om det. Men det er ikke kun det der driver mig.

Men under min ture, glemmer jeg slut målet og sætter en masse delmål. Først et land afgangen, så ned til områder og ofte ikke mere end 4-6 dage frem, til næste by, en ny sti, elv, m.v. Når det bliver hårdt og trælt, så sætter jeg bare delmålet ned, til jeg skal i telt i aften. Bryder jeg det endnu mere ned, til om en time skal jeg have chokolade. På den måde kommer der hele tiden små delmål og jeg oplever succes.

Hvis det er virklig surt, så prøver jeg at huske på, jeg er på tur for at nyde naturen, så kan jeg som reglen bare gør holdt og gå i telt og komme mig, der kommer altid en dag til.
Det er ofte spildt krafter at arbejde mod naturen i hårdt arbejde. Ved at få hvile, kan det let indhendtes, når det er godt vejr og du er frisk igen.

Det samme gælder også i planlægning, der skal også sættes delmål frem til start. Udstyr skal skaffes før, test tur, test pakninger, tilladelser, osv. lave en tidsline og plot de forskellige ting ind på, så har du et godt overblik.

Råd 3 af 5 til Ekspedtion / tur planlænging er:

“Spis og drik jævnt igennem dagen”

Jeg selv spiser og drikke jævnt hele dagen igenem, hver time, stort set uanset hvad jeg laver. Når vi kite på indlandsisen var der mellem 1,5-2 time.
Grund til jeg spiser jævnt hele dagen, er fordi jeg vil have min krop til præstere, hele dagen og over mange timer.
Er jeg på hygge ture, spiser jeg ikke ofte og kan let ro langt uden at spise en masse. Men på lang tur / ekspedition skal kroppen præstere over lange periode i mange timer. Under “Skandinavien rundt i kajak” var jeg på tur i 175 dage og i kajak de 136 dage med et gennemsnit på 9 timer i kajak per dag. Den sidste halvdel var det ofte mellem 10-12 timer om dagen.
Derfor er det vigtigt at kroppen får brændstof.
For mig virker det godt med, nødder, peuants, vingummier og choklade, hver anden time og en mad den anden pause, brød, knækbrød, osv. Frugt og grønsager er også super. Samt jeg har saft og vand. Alt sammen kan jeg nå uden at skulle i land, vandre jeg holder jeg pause uden rygsæk, så ligger det bare i rygsækken let at nå. Det samme når jeg går med pulk.
Så får kroppen et kort hvivle hver time og ny energi.

Men den primært grund til jeg spiser hele tiden, også når selv om jeg regner med at skulle i land om 20 min, er sikkerhed. Det er altid sidst på dagen, når man er træt, jeg ikke kan komme i land, jeg bliver nød til at gå videre, osv. Eller der sker et uheld, så derfor er det super vigtigt at kroppen er klar til at præstere, helt frem til dages lejr.

Alt for mange stopper med at spise og drikke op mod lejr, af manglede lyst, bange for at tag på eller glemmer det. Så bliver de tvunget til at forsætte, går kold for energi og kan risikere at kommer endnu mere på røven.

Så spis jævnt, hold energi niveauvet oppe. Derfor har jeg i kajak, altid en vandtæt pose mellem benene, men ekstra handsker, hue, mv. hvis jeg skulle tabe noget eller alt det andet er vådt. Samt en dagsration ekstra godter, så hvis jeg skal forsætte og min dagration er spist, kan jeg finde ekstra mad frem og holde energien oppe.

Råd 4 af 5 til Ekspedtion / tur planlænging er:

“Kun en ny ting af gangen”

 

Det er en regle jeg virkelig prøver at efterleve, hver gang jeg skal på tur / ekspedition. Med det mener jeg at, når jeg tager af sted, prøver jeg kun at lave en ny ting på turen. Alle de andre ting skulle gerne være noget jeg har gjort før og har rutinen i. På den måde kan jeg koncentre mig 100% om den nye ting og lad autopiloteten klar resten. På den måde giver det overskud og ro.

Hvis jeg har flere nye ting op til en ekspedition, så kræver det mere træning op til, i de nye ting, så jeg kan gøre noget af det til rutine inden turen.

F.eks. da jeg roede “Danmark rundt i kajak – isvinter 2009-10” var der mange der sagde det kunne ikke lade sig gøre fordi de, vuder mig ud fra dem selv. De mente ikke jeg kunne tørre mine ting, mv. Men det eneste nye på den tur var at ro kajak om vinteren. Så snart jeg ramte land, tør eller svømmende, så slog autopiloten over. Det at slå telt i kulde, få varme i teltet, ved at have brænderne inde i inderteltet og tørrenet til at tørre alle mine ting. Var “let” for mig.

Så når jeg skulle afsted, var jeg tørre, mæt og klar. Når jeg sad ude i kajakken, skulle jeg ikke side i klamt tøj og tænke på hvordan jeg nu skulle klare natten. Jeg kunne koncentre mig om at ro, det på land gav ingen bekrymringer.

Det sammen under “Thule til Thule” på Grønland var det kun, kite der var nyt. “Skandinavien rundt i kajak” var der ikke meget nyt, andet end jeg skulle ro langt. “Far og datter i Vildmarken – 45 dage i kano” var det at rejse med min datter. Havde trænet så meget kano og med erfaringerne fra kajak, at jeg ikke følte det som en ny ting.

Samt når jeg guider folk, på f.eks indlandsise for jeg folk til at træne hårdt, for de har overskud til at nyde turen og kikke op og nyde den fantastiske indlandsis og alle detaljerne.

Så kik indad, vær ærlig med hvad du kan og ikke kan, træn på det, bliver klogere rundt omkring. Tag på mindre ture, så rutine kommer. Fordi hvis du kun har en ny ting på din tur / ekspedition, er “chancen” for succes, meget større. Samt du får meget mere ro på turen og tid til at nyde den.

Råd 5 af 5 til Ekspedtion / tur planlænging er:

“Tænk det værste igennem”

 

Tankens kraft er stor. Derfor forberede dig bedst muligt ved at tænke de værste ting der kan ske igennem, prøv at visualisere de situationer og tænk over hvad du vil gøre, har du udstyr til det. I bedste tilfælde tager du ud og træner det en gang, før du tager afsted.

På den måde har din hjerne vendt det før, så hvis det sker, så er chancen for du reagere korrekt meget større. Samt det giver ro, du sidder ikke og tænker derude, hvad hvis jeg bliver syg, har jeg så noget medicin, det har du. Kommer der hul i min kano / kajak, har du lappe grej med. Hvis jeg skal i land i store bølger ved en stenen stand, skulle jeg så ikke svømme ind, men et traktov til kajak og så trække den ind bagefter. Så kajakken er langt væk fra dig, når bøgerne køre frem og tilbage over stenene.

Det gør jeg på alle mine ture og hvis der kommer noget uventet, så begynder jeg at tænke muligherne igennem undervejs. F.eks under “Danmark rundt i kajak – isvinteren 209-10” da der kom 2-5 km is ud fra kysten ud for Østjylland. Det havde jeg ikke lige forventet. Jeg viste ikke om jeg kunne komme i land, så da jeg begyndte at tænke over det, hvad kunne jeg gøre. Jeg kunne ro ind i grødisen, her havde jeg oplevet at bølger og alt stoppe, så hvis jeg ikke kunne komme ind. Så var grødisen så tyk, ca. 1 meter, at jeg kunne sidde i min kajak og finde min sovepose frem og få noget at spise og varmen, før jeg ville forsætte, med at svømme og kravle ind i min tørdragt.

Så da jeg skulle gøre forsøget først gang, var jeg afklaret. At det første gang kun tog 1,5 time at komme de 1,8 km ind var fint. Det var knapt så fint da det tog 5 timer, da der pludselig var 4,8 km is ud. 600 meter gørdisen og resten is jeg kunne trække på. Det gjorder også jeg valgt at tag to overnatninger på isen.

Meget mentalt forberedelse kan klares i hovedet. Det næst bedst er at “gå det tørt” som vi kaldte det i militæret. Det er at du forstiller dig, af du er i en kajak, går hen til spidsen, sætter sin trækline, mens du forstiller sig du svømmede, osv. Så har kroppen gjordt det, godt nok på en land, men den kan letter huske det. Det bedste er selvfølglig at øve det rigtigt, men det er ikke altid du kan det.

Det samme gælder når man er undervejs på tur / ekspedition, tænk fremad og bagud. Ha en plan A, men tænk hele tiden fremad lave en plan B, hvis nu. Hold altid øje med mulige lejrplads, vand, osv. du evt. kan retuner til der ikke dukker noget op.

Igen det giver ro at være på forkanten.

— 0–

Håber du får gavn af de 5 råd samlet her.

Mvh

Erik

, , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar